Categorie

Creatief met copywriting

Misschien verrassend om een blog over copywriting te beginnen met twee geleende quotes, maar ik doe het toch:

‘Schrijven is schrappen’.
– Godfried Bomans, schrijver, columnist en mediapersoonlijkheid

‘Schrijven en lezen is reizen in stilte.’
– Auke Hulst, romanschrijver, journalist én componist

In beide stellingen zit een hoop wijsheid, die ik letterlijk onderschrijf. (Excuseer mijn flauwe woordspeling!) De quote van Godfried Bomans, schrijver van luchtige literatuur in de vorige eeuw, was zijn persoonlijke credo en ook de titel van een van zijn boeken. De essentie? Alles wat overbodig is, schrap je uit het verhaal, zodat wat overblijft, plezierig leest!

De quote van Auke Hulst laat je inzien, dat je schrijft voor je leespubliek en dat de interpretatie van jouw tekst het vertrekpunt is van hun fantasie. Vraag je dus af, waar je met hen naartoe wilt?

Word je hiermee een succesvolle copywriter of gelauwerde romanschrijver? Misschien, als je een beetje talent hebt en nog even verder leest …

Bij PSG pretenderen we niet romanschrijvers te zijn. We denken wel outside-the-box als het gaat om marketing en communicatie. Daarom ga ik vanuit dit perspectief de quotes van Hulst en Bomans verder onder de loep nemen.

Schrijven is schrappen

Reclameteksten bedenken die in enkele seconden een emotie kunnen oproepen is telkens weer een uitdaging. De aandachtsspanne van doelgroepen wordt steeds korter, vooral bij jonge mensen. Snelheid in combinatie met creativiteit is dus geboden. Een tekstschrijver moet zich verplaatsen in het publiek waarvan hij de aandacht wil trekken. Voor de boodschap die hij wil overbrengen, verzint hij iets verrassends, waarmee hij denkt iets te triggeren.

Over het gewenste gevoel of de reactie die wordt verwacht, is natuurlijk van tevoren door de auteur nagedacht. Het moet in lijn zijn met de marketingstrategie van de brand, het product of de dienstverlening en de communicatie die daarbij hoort. Feel good, humor of sentiment, herkenning, betrokkenheid, vertrouwdheid … het kan allemaal bijdragen aan een betere branding. Is een call-to-action de bedoeling? Verwerk die dan tactisch en duidelijk zichtbaar in je boodschap. Bondig!

Schrijven en lezen is reizen in stilte

Als je de tekst creatief met de Bomans formule hebt geschreven, stuur je de lezer op reis, zoals Auke Hulst dat formuleert. Iedereen heeft zijn eigen subjectieve beleving van een boodschap. Als je dus marketingteksten redigeert, zoek je een stijl die pakkend is voor de lezer. Je streeft naar een positieve associatie met het merk of de organisatie bij een zo groot mogelijk deel van het doelpubliek. Probeer je dus te verplaatsen in hun beleving en iedereen aan boord te krijgen voor een aangename trip. Inclusiviteit is het sleutelwoord!

Gaat dat lukken?

De conclusie is dat copywriting geen exacte wetenschap is. Het is een combinatie van psychologie, creativiteit, talent en ervaring. Zet jij daarin pas de eerste stappen of heb je last van writer’s block? PSG heeft het aardig in de vingers!

Stuur ons een mailtje en we helpen je graag verder. 👌