Categorie

Inclusieve marketing: iedereen doet mee!

Als we iets geleerd hebben in de afgelopen twee jaar, dan is het wel leven met beperkingen. Niet volop deel kunnen nemen aan alles waar je zin in hebt. Uitgesloten worden, omdat er restricties zijn. Genoeg is genoeg! We gaan stilaan een bruisend 2022 in, waarin weer meer kan en mag. Voor iedereen!

Een prima moment om inclusieve marketing hoog op de agenda te zetten, want bijzondere doelgroepen krijgen vaak te weinig aandacht in een marketingstrategie. En dat is dus eigenlijk ook een vorm van uitsluiting. In de HR branche is dat zelfs vloeken in de kerk (of moskee).

Om een beter inzicht te krijgen van wat inclusieve marketing en communicatie voor jouw bedrijf of organisatie kan betekenen, gaan we eerst bepalen wat diversiteit omvat en welke raakvlakken met opportuniteiten er voor jou zijn in dit gevarieerde doelpubliek. Inclusiviteit betekent, dat je rekening houdt bij je communicatie met iedereen. Mensen van elke leeftijd, gender, geaardheid, culturele of religieuze achtergrond, etnische roots, met of zonder geestelijke of lichamelijke beperkingen… willen voor vol worden aangezien. Hiervan kun je dus selectief en dankbaar gebruik maken in je uitingen als je bepaalde doelgroepen, die voor jou interessant zijn, voor ogen hebt. The more, the merrier!

Als jouw marcom strategie opnieuw en open wordt gedefinieerd, sluit je voortaan niemand (onbewust) meer uit en verstevig je je brand op een authentieke wijze.

Hoe pak je dat aan?
Om te beginnen door niet in de valkuilen van stereotypen te lopen. Dus vooral geen senioren of mensen met een beperking betuttelen, gekleurde landgenoten op hun origine aanspreken, of de LGBTQIA+ community als één bonte gemeenschap benaderen. Je bepaalt vanaf nu je doelpubliek, zoals je dat ook in een ‘normaal’ marketingplan zou doen, maar brengt er een extra laag in aan, door na te denken over hoe je speciale minderheden uit het diverse aanbod aan mensen op een positieve, inclusieve manier kunt bereiken. Tip: maak het niet te bont en leg het er niet te dik bovenop.

Als jouw marcom strategie op deze manier opnieuw en open wordt gedefinieerd, sluit je voortaan niemand (onbewust) meer uit en verstevig je je brand op een authentieke wijze. Dat is alvast een schot in de roos naar jongeren toe die bovenal zoekende zijn naar een eigen unieke stijl.

Kortom, pak je nieuwe kansen in een land dat weer verder opengaat… voor iedereen!

Samen kansen pakken?
Ook PSG Group gaat graag de dialoog aan met iedereen! Contacteer ons nu en wij helpen je verder.