Categorie

Welke gegevens moeten er op je website staan?

De online aanwezigheid is voor vele bedrijven van essentieel belang. Je website kan je vergelijken met een soort van digitale etalage. In België is er echter heel wat bedrijfsinformatie die verplicht op je website en Facebookpagina moet staan. Zelfs wanneer je geen producten verkoopt via een webshop.

Welke vermeldingen zijn verplicht?

Eerst en vooral moeten je contactgegevens gemakkelijk vindbaar zijn op je website. Hiermee bedoelen we natuurlijk de naam en het adres van je onderneming. Je e-mailadres en telefoonnummer zijn niet verplicht, maar het is wel sterk aangeraden om ze te vermelden. 

Indien je een vennootschap hebt, ben je ook verplicht om de rechtsvorm van je zaak (bv, nv …)  op je website te vermelden, samen met het adres van je maatschappelijke zetel (indien dit niet overeenkomt met het adres van je onderneming). Elke vennootschap moet ook haar rechtspersonenregister (RPR) vermelden. Dat is het rechtsgebied van de Rechtbank van Koophandel waaronder de vennootschap haar zetel heeft. Dit duid je aan met RPR en dan de plaatsnaam, bv. RPR Antwerpen, afdeling Mechelen. Let op, deze verplichting is enkel van toepassing op vennootschappen. Als je een eenmanszaak hebt, is het vermelden van je RPR niet van toepassing. 

Verder dienen ook je ondernemingsnummer en je btw-nummer gemakkelijk vindbaar te zijn. Ook al verkoop je niets rechtstreeks via een webshop, toch zijn deze vermeldingen verplicht op de website van elke onderneming. 

Om het eenvoudig te houden, kan je al deze gegevens het best samen zetten in de footer of op de contactpagina van je website. 

Cookies & privacy

In het kader van de huidige privacywetgeving (GDPR) moet je een privacybeleid toevoegen aan je website. Maar ook een cookieverklaring mag niet ontbreken. Er bestaan echter twee soorten cookies: functionele en niet-functionele. 

Functionele cookies zijn nodig om een website te laten werken. Bijvoorbeeld om inloggegevens of de inhoud van een winkelmandje te bewaren. Voor deze cookies moet je in principe geen toestemming vragen.

Niet-functionele cookies zijn o.a. analytische cookies of tracking cookies. Google Analytics is hier een goed voorbeeld van. Voordat je website deze cookies mag plaatsen, ben je verplicht om toestemming te vragen aan de gebruikers van je website. Je moet je bezoekers dus de mogelijkheid geven om deze cookies te accepteren of te weigeren. In de wetgeving staat dat je deze toestemming pas verkrijgt wanneer je een bezoeker doelbewust actie laat ondernemen. Bijvoorbeeld door iets aanvinken of op ‘akkoord’ klikken. Een melding zoals: ‘door deze site te gebruiken, accepteer je onze cookies’ volstaat niet. En ook pop-ups die al vooraf aangevinkt zijn, dekken de lading niet. 

Zeker niet vergeten

Tenslotte heeft de consument ook nog recht op een heleboel andere informatie. Het is weliswaar niet verplicht om onderstaande gegevens via je website te communiceren, maar het is misschien wel de eenvoudigste methode om dit te doen. 

  • De belangrijkste kenmerken van je ondernemingsactiviteiten. 
  • Een niet bij wet voorgeschreven garantie na verkoop (indien dit van toepassing is). 
  • De prijzen van je diensten. 
  • De beroepsaansprakelijkheidsverzekering of -waarborgen, waaronder adresgegevens van de verzekeraar. 
  • Als je een gereglementeerd beroep uitoefent:
    • De handelsvereniging of beroepsorganisatie waarbij de onderneming is ingeschreven.
    • De beroepstitel en de lidstaat waar die is verleend.
    • Een verwijzing naar de toepasselijke beroepsregeling en naar de middelen om hier toegang tot te krijgen.
  • Wanneer je onderworpen bent aan een vergunning, de adresgegevens van de controle-autoriteit of het ondernemingsloket

Deze overige informatie kan je in je algemene voorwaarden, in een disclaimer of op een andere plaats op je website zetten. De regel is dat de klant deze informatie gemakkelijk moet kunnen vinden zodat er later geen discussie kan ontstaan.

Welke sancties krijg je bij een overtreding?

Indien niet alle verplichte vermeldingen op je website te vinden zijn, riskeer je een boete die kan oplopen tot € 60.000. In bepaalde gevallen kan je zelfs als zaakvoerder van een vennootschap aansprakelijk worden gesteld indien de website van je vennootschap bovenstaande zaken niet vermeldt. 

Zo een vaart hoeft het echter niet te lopen. Wanneer jij je website laat maken bij een bekwaam webbureau, zoals PSG Creative, zullen deze gegevens standaard worden opgevraagd om aan je website toe te voegen.

Is er een vermelding die op je huidige website ontbreekt?
Contacteer ons nu en dan maken we dit met plezier voor je in orde.