Categorie

10 tips voor meer verkeer naar je content via sociale media

De sociale media zijn een prima manier om interactie aan te gaan met je doelgroep. Of je nu merkbeleving, brandawareness of klanttevredenheid als doel hebt: je online aanwezigheid kan je hiermee helpen. Maar wist je dat socialemediakanalen ook de perfecte plek zijn voor het verspreiden van je websitecontent? Voor sommige branches zijn de sociale media zelfs goed voor ruim 40% van al het websiteverkeer.

Wil jij je webverkeer verhogen met sociale media? Dan helpen deze 10 tips je alvast op weg!

1. Optimaliseer je bedrijfsprofiel
De verkeersstroom naar je website begint met het juist invullen van je socialemediaprofielen. Een beschrijving, je branche, labels … Vul alles zo gedetailleerd mogelijk in bij het oprichten van je bedrijfspagina. En vergeet zeker en vast geen call-to-action button toe te voegen! 

Een link naar je website is ook een must. Dit moet niet noodzakelijk je algemene websitedomein zijn, je kan er ook voor kiezen om mensen rechtstreeks naar je meest waardevolle content te sturen, zoals een blog of productpagina.

2. Post regelmatig
Een optimale postfrequentie is belangrijk. Als je te vaak post haal je niet het maximale bereik uit elke post, als je te weinig post mis je kansen om in contact te komen met je doelgroep. Maar wat is nu de optimale postfrequentie? Dat hangt heel erg af van wat voor bedrijf je bent en welke content je maakt. Laat ons je hierin ondersteunen. 

3. Richt je op kanalen met traffic-potentie
TikTok en Instagram zijn dé socialemediaplatformen van dit moment, maar deze kanalen leveren echter niet veel clicks op. Wel zijn ze uitstekend om bereik of engagement te bereiken. Als je echter op zoek bent naar organisch verkeer, verkies je beter platformen als Facebook of LinkedIn. Bedenk dus eerst het doel van je content en kies daarna een geschikt kanaal waarmee je het doel kan behalen.

4. Gebruik géén hashtags
Het gebruik van hashtags is een goede manier om nieuw bereik te genereren binnen trending topics. Maar ze werken echter averechts als je op zoek bent naar clicks. Waarschijnlijk komt dit door afleiding waardoor mensen op de hashtag klikken in plaats van de link naar jouw content.

5. Reageer vaker
Posts met veel reacties worden door algoritmes vaker vertoond, hierdoor kan je dus meer clicks verzamelen. Hierdoor kun je dus zelf het aantal reacties beïnvloeden door bijvoorbeeld vaker met een open vraag te reageren.

Een link naar je website is een must. Je kan er voor kiezen om mensen rechtstreeks naar je meest waardevolle content te sturen, zoals een blog of productpagina.

6. Houd het kort
Lange posts presteren goed op interactie en bereik. Als je wilt dat mensen effectief op een link klikken kan je beter to the point zijn. Verleid je volgers in één overtuigende regel om op je link te klikken. Uit onderzoek blijkt dat posts met een maximum van 90 tekens, gemiddeld voor 74,6% meer clicks scoren.

7. Kies het optimale tijdstip
Perfecte content delen wanneer niemand online is? Dat gaat je natuurlijk niet aan meer traffic op je website helpen. Hierom houd je best rekening met de timing van je socialemediaposts. Bepaal voor elke socialemediatool jouw beste tijd om te posten, of gebruik de algemene “beste posttijden”. Hieronder een kort overzicht over de beste algemene posttijden.

  • Facebook: 19u00
  • Twitter: 12u00
  • Pinterest: 22u00
  • Linkedin: 19u00
  • Instagram: 17u00
  • Youtube: 16u00

8. Hergebruik goede content
Als je merkt dat je met een bepaalde post extra goed gescoord hebt op je sociale media, herhaal deze content dan zeker en vast! Natuurlijk niet op dezelfde manier maar verpak je content in een andere post. Steek hem in een nieuw jasje, waarmee je mogelijks nieuwe doelgroepen kan overtuigen om te klikken. 

9. Vraag mensen om je content te delen
Het is nooit een slecht idee om zelf je content op sociale media te delen, maar het is veel geloofwaardiger als onafhankelijke lezers of kijkers jouw content aanraden. Maak je content daarom zo makkelijk mogelijk deelbaar voor je publiek.

10. Update je content 
Geen paniek, je hoeft niet elke dag opnieuw het wiel uit te vinden. Wat je wel kan doen om langdurig clicks te krijgen, is je succesvolle content vernieuwen. Dit kan zelfs door goed presterende content van enkele jaren geleden nu in een andere context te gebruiken!

Goed communiceren op de sociale media vraagt heel wat tijd, energie en creativiteit. Weet je niet goed hoe je hieraan moet beginnen? Of heb je er gewoonweg de tijd niet voor? Dan helpen we je hier graag mee verder. 

PSG Creative is een gespecialiseerd web- en socialemediabureau met heel wat ervaring. 
Contacteer ons nu!