Categorie

ChatGPT (vs. Bard)

We leven in een wereld die constant verandert en als marketeers is het onze job om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwe trends. Hoog tijd om een van de meest besproken ontwikkelingen van de voorbije maanden onder de loep te nemen: hoe zit het met ‘ChatGPT’?

Wat is ChatGPT en hoe werkt het?

Dit geavanceerde systeem van OpenAI is de “Generative Pre-trained Transformer” en is ontwikkeld om onze natuurlijke taal beter te begrijpen en antwoorden te genereren die relevant zijn voor de input die het systeem verkrijgt. Een hele mond vol, maar simpel gezegd is ChatGPT niet meer dan een soort machine die het internet doorzoekt naar het meest relevante antwoord op jouw vragen. 

Wat is dan het verschil tussen Google en ChatGPT?

ChatGPT is ontwikkeld door OpenAI en staat klaar om met jou in gesprek te gaan. Het model is gevoed met een breed scala aan tekstbronnen en kan hierdoor op een coherente en contextbewuste manier reageren op jouw input. Al is er wel een kennisgrens: de informatie is up-to-date tot september 2021. ChatGPT beantwoordt jouw vragen, geeft uitleg, advies en kan creatieve inhoud genereren.

Google daarentegen is geen specifiek AI-model, maar een zoekmachine en een verzameling van verschillende diensten en technologieën. Google maakt gebruik van geavanceerde algoritmen om websites en informatie te indexeren, en biedt zoekresultaten op basis van de ingevoerde zoektermen. Het doel van Google is om gebruikers relevante informatie te bieden die beschikbaar is op het internet.

En nu in het Nederlands:

Stel dat je een bedrijf hebt en je wilt jouw online aanwezigheid vergroten om meer potentiële klanten aan te trekken. 

Als je deze vraag aan ChatGPT stelt, krijg je advies over digitale marketingstrategieën, zoals zoekmachineoptimalisatie (SEO), betaalde advertenties (bijvoorbeeld Google Ads), contentmarketing, socialemediamarketing en e-mailmarketing. ChatGPT kan je uitleggen wat deze strategieën inhouden, hoe ze werken en wat de voordelen en uitdagingen zijn van elk van hen. 

Zoek je dit op Google, dan krijg je verschillende zoekresultaten die je doorverwijzen naar relevante artikels, blogs, casestudy’s en andere bronnen die informatie bieden over verschillende digitale marketingstrategieën. Google toont je websites die marketinggidsen, tips, tutorials en bronnen aanbieden om je te helpen bij het plannen en uitvoeren van je marketingcampagnes. Google kan je ook helpen bij het vinden van bureaus of professionals die gespecialiseerd zijn in digitale marketing, evenals platformen waarop je advertenties kunt plaatsen of marketingtools kunt vinden.

Zijn er ook nadelen verbonden aan ChatGPT?

Ja, helaas wel. Net zoals we fake nieuws kennen, kan ChatGPT foute informatie genereren. Dit komt omdat ChatGPT werkt via taalmodellen. Taalmodellen zijn algoritmen die de natuurlijke taal begrijpen en kunnen genereren. Ze zijn getraind om op enorme hoeveelheden tekstdata taalpatronen, grammatica en contextuele betekenis te leren. Hierdoor kunnen de taalmodellen tekst genereren op basis van de geven input of vragen. (Dit is overigens ook hoe chatbots en automatische vertalingen werken.) De taalmodellen van ChatGPT zijn ontworpen om menselijke interacties te simuleren en relevante antwoorden te genereren. Teksten van de taalmodellen zijn vaak zo realistisch, dat ze moeilijk te onderscheiden zijn van teksten die geschreven zijn door mensen.

De universiteit van Georgetown werkte samen met OpenAi en kwam tot enkele conclusies:

  • Taalmodellen zullen de toekomst waarschijnlijk sterk beïnvloeden.
  • We mogen het risico van misleidende informatie gegenereerd door AI niet minimaliseren.
  • Er is geen manier om het risico van door AI gegenereerde desinformatie te minimaliseren.
  • Nieuwe wetgevingen en coördinatie zijn nodig om collectief te reageren op de dreiging van personen met verkeerde intenties.
  • Acties en maatregelen die het aanbod van desinformatie aanpakken zonder de vraag ernaar aan te pakken, zijn slechts gedeeltelijke oplossingen.
  • We moeten meer onderzoek doen om de dreiging van door AI aangestuurde beïnvloedingsoperaties volledig te begrijpen en de haalbaarheid van voorgestelde maatregelen te beoordelen.

Upcoming: Bard!

Binnenkort kent ChatGPT een waardige tegenstander, namelijk Bard. Dit is een gratis AI-tool van Google die het beste van de twee werelden combineert: de laatste Google Search update spreekt over Search Generative Experience. Simpel uitgelegd betekent dit dat Google niet meer zal ‘zoeken’ naar antwoorden, maar met zijn nieuwe AI-model een antwoord zal genereren.

“With new generative AI capabilities in Google Search, we’re now taking more of the work out of searching, so you’ll be able to understand a topic faster, uncover new viewpoints and insights, and get things done more easily.” 

Up-to-date blijven van de laatste trends en innovaties en die implementeren in jouw marketingstrategie? Dat kan bij PSG Group. Neem snel contact op.