Een goede contentkalender is superbelangrijk voor je online-aanwezigheid. Om te begrijpen welke invloed een goede contentkalender op je business heeft, moet je eerst weten welke voordelen contentmarketing met zich meebrengt. Contentmarketing is ondertussen de basis geworden van digitale marketing, en daarmee van levensbelang om online succes te behalen.
Het publiceren van content is bovendien een zeer duurzame vorm om je aan marketing te doen. Het is niet ongebruikelijk dat je uit een goede blogpost op lange termijn meer voordeel haalt dan uit tijdelijke betaalde campagnes. Contentmarketing overigens leidt tot een betere SEO-score en voor meer merkbekendheid. En dat leidt op zijn beurt weer tot meer leads en conversies.
Succesvolle content inspireert en informeert de consument. Diepgang en relevantie nemen binnen het luik contentmarketing dan ook een belangrijke rol in. Om content te maken die aanslaat, kan het gebruik van een contentkalender helpen. Maar wat is dat nu juist, zo een contentkalender?
Je kan een contentkalender het best vergelijken met een heel gedetailleerde planning die een duidelijk overzicht biedt over de content die je wil publiceren. Zo plan je verschillende topics in op datum en type. Een contentkalender zal het toelaten om meer strategisch na te denken over de content die je maakt.
In een goede contentkalender staan naast de topics ook welke taken door wie moeten worden uitgevoerd. Je kan er voor de volledigheid ook een socialkalender aan toevoegen, waarin wordt vermeld wanneer welke content op de sociale media zal verschijnen. Als je je contentkalender ruim op voorhand maakt, verlies je nooit uit het oog wat je nog in orde moet brengen. Let er bovendien wel op dat je contentkalender flexibel blijft. Soms verschijnen er dingen in de actualiteit die je er snel tussen moet nemen om relevant te blijven.
Het doel van een contentkalender is om waardevolle content te delen met je publiek zonder commercieel of opdringerig over te komen. Op deze manier win je het vertrouwen van de doelgroep en daar kan je op een later ogenblik gebruik van maken om een winstgevende actie op poten te zetten. Om dit te verwezenlijken moet je op een consistente manier informatie aanleveren. Een goed uitgewerkte contentkalender helpt je daarbij.
Nog enkele tips:
- Door een workflow uit te werken zorg je voor een duidelijke werkwijze en taakverdeling bij de uitwerking van je content.
- Een socialkalender helpt je om op de sociale media steeds op het juiste moment aanwezig te zijn.
- Door een zoekwoordonderzoek uit te voeren bepaal je de relevantste topics voor je website.
Toch niet zo zeker over hoe je je contentkalender het best aanpakt?
Contacteer ons nu en wij helpen je graag verder!