Categorie

Waarom is een sterke contentmarketingstrategie essentieel?

Om een streepje voor te hebben op je concurrenten, moet je potentiële klanten een meerwaarde bieden. Hoe doe je dat? Via content! Toch is het maken van goede content niet voldoende, je moet ook nog een manier vinden om die content doeltreffend bij de doelgroep te krijgen. En daar kan een sterke contentmarketingstrategie bij helpen. 

Eerst en vooral is het goed om je content te verspreiden op al je communicatiekanalen. Denk aan Facebook, Instagram, LinkedIn, je website, een blog … Maar daarnaast moet je ook gericht te werk gaan en uitzoeken waar je klanten zich bevinden om ze vervolgens aangepaste, waardevolle content aan te bieden.

Hoe begin je er aan?

Enkele tips:

1. Identificeer de communicatieplatformen die het beste werken voor jou

Dit zijn de kanalen waar de meerderheid van jouw klanten zich bevinden. Je hoeft ze niet allemaal te identificeren, alleen diegenen waarvan jij denkt dat je de meeste klanten kunt bereiken. Dat mogen er twee, drie of vier zijn. De hoeveelheid maakt in niet veel uit. Eens dat je weet waar je wilt communiceren, kan je verder naar de rest.

Herkenbaarheid is een zeer krachtige tool.

2. Bouw je eigen contentbibliotheek uit en plan deze in

Doe veel research en verzamel verschillende soorten content! Infographics, statistieken, hashtags, foto’s, video’s … Alles dat interessant en waardevol kan zijn voor jouw klanten. Quotes die je goed vindt of die je zelf misschien hebt uitgevonden, leuke afbeeldingen …. Noem maar op! Kijk ook eens naar de posts en blogartikels van je concurrenten. Gebruiken ze leuke thema’s? Dan houdt niets je tegen om dezelfde insteken te gebruiken maar anders (en beter) te brengen. Controleer altijd de juistheid van de informatie die je vindt online. Herschrijf die informatie en werk een aantal posts op voorhand uit. Plan je posts ook op voorhand in om tijd te besparen. Bij PSG maken we hiervoor gebruik van Buffer, een online planningstool voor sociale media. Wil je een professionele mening over welke plannings-software en content-thema’s het beste voor jou werken? Neem dan contact met ons op. 

3. Zorg voor herkenbaarheid

Net zoals bij je dagelijkse communicatie heb je ook online een herkenbare huisstijl nodig. Deze mag gerust aanleunen bij de huisstijl of branding die je al hebt. Door je posts herkenbaar te maken, zullen je potentiële klanten onmiddellijk snappen van wie de boodschap komt en waar ze moeten zijn voor meer informatie. Herkenbaarheid is een zeer krachtige tool. 

4. Maak er een routine van

Als eigenaar of werknemer van een bedrijf heb je het druk, dat begrijpen we. Toch is het nodig om tijd te maken voor je contentmarketing. Bepaal daarom enkele vaste tijdstippen wanneer je aan je content werkt. Als je een grote contentbibliotheek hebt om op terug te vallen, bespaar je veel tijd op momenten wanneer het drukker is. 

Probeer je daarnaast ook aan een aantal vaste tijdstippen in de contentplanning te houden. Post je iedere ochtend een quote, ga je voor een statistiek in de middag en een video in de avond? Dat is prima. Je hebt echter niet verplicht meerdere keren per dag te posten, afhankelijk van jouw bedrijf en haar doel kan je zelf bepalen hoe en wanneer je de content gaat verspreiden.

Zoek uit wat klanten willen en geef ze meer van dat!

5. Het random posten van content

Het plannen van je content brengt veel voordelen met zich mee. Maar vergeet dat het random posten van content ook zijn sympathie heeft. Stel dat je op verplaatsing bent en je ziet plots iets leuks dat een link heeft met je bedrijf. Twijfel niet en post dit dan! Klanten weten ad hoc content te appreciëren en bovendien geeft dit een persoonlijke touch aan je tijdlijn.

6. Focus op engagement

Het woord ‘social’ in social media staat daar niet voor de show. Je moet dus degelijk sociaal zijn: like, comment, stel vragen … Wees betrokken! Je bekomt ‘brand awareness’ en ‘engagement’ door zelf geëngageerd bezig te zijn met je doelpubliek. Jouw engagement zorgt voor meer klanten die ook nog eens meer tevreden zullen zijn. 

7. Voeg waarde toe

Zorg ervoor dat je content een inhoudelijke waarde heeft voor de klant. Facebookposts die niet relevant zijn, zorgen ervoor dat men de interesse in je content verliest. Een sterke boodschap en een opvallende lay-out zijn de sleutel voor succesvolle communicatie!

8. Volg resultaten op en pas aan waar nodig 

Wanneer je ziet dat bepaalde tijdstippen of bepaalde boodschappen  meer likes, shares en comments opleveren dan andere, is het tijd om je contentplan aan te passen. Na verloop van tijd wordt duidelijker welke content het beste werkt voor jouw doelgroep. Hier kan je vervolgens op inspelen door wat werkt vaker te delen. Dingen die niet werken of die negatieve reacties uitlokken, vermijd je beter. Zoek uit wat klanten willen zien en geef ze meer van dat!

Consistentie is de sleutel tot succes. 

9. Rolmodellen

Naar anderen kijken kan zeer leerzaam zijn. Zijn er ‘rolmodellen’ in jouw sector die hun contentmarketingstrategie goed aanpakken en steeds waardevolle content leveren? Gebruik deze ‘rolmodellen’ dan als inspiratie voor jezelf en implementeer hun tactieken in jouw contentstrategie. 

10. Blijf relevant

Blijf gericht werken volgens de onderwerpen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Wijk niet af en houd de focus op jouw product. Blijf erover praten, verbeter je kennis en je zal zien dat je aantal volgers een boost krijgt. 

11.  Adverteer

Door te adverteren op social media kan je veel sneller resultaat boeken. Betaalde advertenties zorgen er namelijk voor dat je content de juiste mensen bereikt. Ook al volgen ze je pagina nog niet. 

12.  Blijf posten

Soms komen we een kanaal tegen waarop men enkele maanden veel heeft gepost en waarop er daarna een soort van radiostilte viel. Toch is het belangrijk om ook na het succes van een enkele campagne te blijven posten. Consistentie is de sleutel tot succes op social media. Een duurzame community opbouwen met trouwe volgers heeft nu eenmaal tijd nodig. 😉