Categorie

Is een strategisch marketingcommunicatieplan noodzakelijk?

Niet alle ondernemers zijn ervan overtuigd dat ze een strategisch marketingcommunicatieplan nodig hebben. In hun ogen kost een marketingcommunicatieplan tijd en geld, terwijl hun product ook zonder goed verkoopt. Ze zien niet in waarom ze in zo’n plan zouden investeren, maar daar gaan ze de mist in. Als verkoper of producent heb je namelijk geen garantie dat je product op lange termijn dezelfde successen kent. Neem nu bijvoorbeeld Apple. Je zou kunnen zeggen dat dit bedrijf geen advertenties nodig heeft. iPhones en MacBooks verkopen zichzelf. Maar toch investeert het bedrijf jaarlijks veel geld in advertenties en een strategisch marketingcommunicatieplan. Zo creëren ze een duidelijke langetermijnvisie. 

Een strategisch communicatieplan is als een soort van kaart waarop het juiste pad staat aangeduid en waar je jaren later nog op kunt terugvallen.

Wat is een strategisch marketingcommunicatieplan? Simpel verwoord is het een strategische planning van al je marketing en communicatie. Dit plan geeft richting aan je activiteiten en geeft je een duidelijk overzicht van waar je naartoe wilt. Hieronder ontdek je waarom een marketingcommunicatieplan altijd de basis moet vormen voor jouw bedrijf!

Het totaalplaatje

Een strategisch marketingcommunicatieplan geeft je inzicht in je bedrijf. Het bepaalt de stappen die je moet nemen om potentiële klanten te bereiken en biedt je een overzicht van je doelgroepen, zakelijke kansen en communicatiemogelijkheden. Het is als een soort van kaart waarop het juiste pad staat aangeduid en waar je jaren later nog op kunt terugvallen. Weet je niet hoe je er aan moet beginnen? Start dan met jezelf volgende vragen te stellen. 

  • Wie zijn mijn concurrenten?
  • Waar sta ik in de markt t.o.v. mijn concurrenten?
  • Wie is mijn doelgroep? Hoe spreek ik hen het beste aan?
  • Welke boodschap breng ik?
  • Welke communicatiedragers werken het beste voor mijn doel? 

Interne en externe analyses

Je eigen bedrijf vanbinnen en vanbuiten kennen is een must! 

Je eigen bedrijf vanbinnen en vanbuiten kennen is een must! Vooraleer je iets naar je doelgroep kunt communiceren, moet je zorgen dat intern alles op punt staat. Zorg ervoor dat je een kritische maar realistische analyse maakt van de valkuilen voor je bedrijf. Deze interne analyse heeft betrekking op de dingen waar je onderneming invloed op heeft. Een externe analyse, gaat over de dingen waar je onderneming geen directe invloed op kan uitoefenen. 

Wat moet je doen?

Eerst en vooral moet je een SWOT-analyse maken! SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Dit is een hulpmiddel om de grote hoeveelheid informatie van de interne en externe analyse overzichtelijk weer te geven in een schema. Een SWOT-analyse biedt inzicht in de organisatie en de omgeving waarin je bedrijf actief is, met het doel om beiden beter te begrijpen en beheersen.

Ten tweede moet je een analyse maken van de huidige markt! Het handige aan zo’n analyse is dat het je direct duidelijke inzichten geeft. Verplaats je in de mindset van je consument en tracht te achterhalen wat zijn perceptie is en hoe je erop kunt inspelen. Volgende vragen kunnen je hierbij helpen. 

  • Hoe groot is mijn markt?
  • Wat is de gemiddelde omzet in mijn branche?
  • Wie zijn mijn belangrijkste concurrenten?
  • Wat zijn de belangrijkste trends in mijn branche?
  • Zal je product en/of dienst succesvol/nuttig zijn?
  • Hou enquêtes en interviews

Wat zijn je doelstellingen?

‘De omzet vergroten’ en ‘meer winst maken’ zijn doelstellingen die bovenaan het lijstje van elk bedrijf staan. Maar het is belangrijk dat je jezelf de vraag stelt of deze doelen ook realistisch zijn. Heb je een groot doel voor ogen maar het gevoel dat het je niet of minder snel zal lukken? Voeg dan enkele tussenstapjes toe!

Zo wordt het omhoog klimmen gemakkelijker zonder dat je de druk voelt om niet te falen. Kleine stapjes maken het snel duidelijk of je goed bezig bent. Ze laten zien waar er bijgeschaafd dient te worden en wat moet worden geschrapt. Als deze bijkomende tussenstappen op je uiteindelijke doelstellingen zijn afgestemd, zullen ze je niet belemmeren maar er voor zorgen dat je sterker in je schoenen staat.

Wie is je klant?

Elke persoon heeft andere motivaties, behoeftes, interesses, manieren om zich te informeren …  Het is dan ook belangrijk dat je inspeelt op hetgeen je klant verlangt. De meest efficiënte manier om hierachter te komen is door gebruik te maken van persona’s. 

Een persona is een profiel/karakterisering van een potentiële klant die je zelf opstelt. Dit profiel geeft je een helder beeld van wie de klant is, waar ze zich informeren, wie hen beïnvloedt … Persona’s kunnen het bereiken van de doelgroep immens versnellen.

Bekijk de boodschap door de ogen van een klant die nog niet eerder van jouw bedrijf heeft gehoord. 

Wat is de boodschap?

Nu je weet wie er in je doelgroep zit, kan je bepalen welke boodschap je wilt overbrengen. Let op dat wat je bedoelt ook juist aankomt bij de klant. Een concrete boodschap kan de effectiviteit van je marketing alleen maar versterken. Een tip: bekijk de boodschap door de ogen van een potentiële klant die nog niet eerder van jouw bedrijf of merk heeft gehoord om te bepalen of je boodschap krachtig en duidelijk genoeg is. Vertaal je boodschap vervolgens naar een goede portie content waar de klant/doelgroep echt naar verlangt!

Gebruik de juiste communicatiekanalen

Tegenwoordig staat onlinecommunicatie aan top. Een groot pluspunt van onlinecommunicatie is dat ieder bedrijf er gebruik van kan maken zonder er een groot budget in te steken. Een ander voordeel is dat je meteen kunt zien of je campagne werkt. Toch mag je de traditionele media niet vergeten wanneer je een groot publiek wilt bereiken. Iedereen verwacht nog steeds folders in de brievenbus, luistert naar de radio, kijkt wel eens naar de tv en rijdt dagelijks voorbij tientallen reclameborden … Afhankelijk van wat je hebt bepaald in voorgaande puntjes, moet je kiezen welke kanalen de meeste impact hebben op je doelgroep.

Website is key

Een website kan je beschouwen als de thuisbasis van je communicatie. Je website werkt als een soort van visitekaartje. Mensen die niet of nauwelijks van jouw merk hebben gehoord, zien in één oogopslag wie je bent, wat je doet én waarom je anders bent dan de concurrent. Als je website niet aansluit op je doel, boodschap en je doelgroep loopt het mis. Marketing wordt steeds geavanceerder en je moet mee met de laatste ontwikkelingen om de strijd om de consument niet te verliezen. 

Tijd voor realisatie, analyse en (eventuele) aanpassingen

Met je budget, je doelstellingen en prioriteiten in je achterhoofd, kan je nu aan het echte werk beginnen: het beheren van je communicatie. Louter een campagne opzetten is niet genoeg. Eens je campagne loopt begint het avontuur pas. In opvolgen en analyseren kruipt heel wat werk. Controleer regelmatig of je gekozen communicatiekanalen wel degelijk effect hebben. Werken de beelden die je gebruikt? Spreekt de tekst aan? Continu je campagnes bijsturen is de boodschap. Zorg ervoor dat het budget dat je hebt geïnvesteerd niet voor niets is geweest. Ga tot het uiterste en verlies je doelstellingen niet uit het oog!