Je kan niet zonder contentkalender als je content gaat produceren en verspreiden op social media. Waarom niet? Een contentkalender geeft je een overzicht in de berichten die je gaat verspreiden en op welk kanaal je dit gaat doen.
Eens je planning gemaakt is, kan je beginnen met het creëren van je content.
Hou er voldoende rekening mee dat je naast enkele posts die erg gebonden zijn aan hun datum – een post over Valentijn kan je niet ineens twee weken later posten – ook steeds posts voorziet die makkelijk verschoven kunnen worden. Het is namelijk erg belangrijk om flexibel te zijn in je contentkalender en je moet de ruimte hebben om in te springen op de actualiteit of iets wat enorm trending is op dat moment en goed aansluit bij jouw product of diensten.
Stel, een nieuwe wetgeving wordt goedgekeurd die ervoor zorgt dat het vanaf nu verplicht is om ‘s avonds als wandelaar een lampje te dragen. Dan kan jij als verzekeraar, gadgetontwikkelaar of wandel- en sportmerk hier snel op inpikken en er actuele content over creeëren en posten.
Zoek het om te beginnen niet te ver, hou het vooral relevant, aantrekkelijk en inspirerend. Zoek de optimale contentmix voor jouw doelgroep.
Bij het maken van content hou je best ook het kanaal waar de content voor is in je achterhoofd. Zo is Linkedin een platform dat gericht is op zakelijk nieuws en vooral B2B berichten. Op Instagram zitten de volgers echt niet te wachten op een lang verhaal maar wil men vooral mooie plaatjes zien en op Facebook bereik je momenteel een heel andere leeftijdsgroep dan pakweg 10 jaar geleden.
Zoek het om te beginnen niet te ver, hou het vooral relevant, aantrekkelijk en inspirerend.
Zoek de optimale contentmix voor jouw doelgroep. Wil je iets bijbrengen, entertainen, informeren, converseren, promotie voeren … Op basis van je verschillende doelstellingen ga je je contentmix opbouwen.
Gebruik diverse formats. Afhankelijk van jouw product of diensten zal bij jouw doelpubliek een video beter in de smaak vallen dan statische beelden. Of reageren jouw volgers beter op een animatie? Experimenteren, analyseren en volhouden zijn hier de boodschap.
Voor je viraal kan gaan op social media is het dus belangrijk om jezelf een aantal vragen te stellen en een plan op te maken. Heb je hier geen tijd, inspiratie of voeling voor? We staan je graag bij!