Het blijft voor sommigen misschien een beetje griezelig, dat via TikTok de Chinezen over onze schouders meekijken, maar niemand kan nog ontkennen dat het grootste videoplatform ter wereld de kinderjaren en tienerdoelgroep inmiddels ontgroeid is. Niet alleen ouders zitten urenlang door video’s in de app te swipen, maar ook brands en influencers van alle leeftijden vinden hier hun dankbare publiek voor lering en vooral vermaak!
Moet ik ook daaraan meedoen, zul je denken? Heeft het nut voor je bedrijf of organisatie? Je bewegen op het TikTok-podium heeft alleen zin als je potentiële publiek daar ook daadwerkelijk achter het scherm zit. En het zou zomaar kunnen? In dat geval kan TikTok je helpen om een ander, nieuw doelpubliek te bereiken of iets te triggeren bij je doelgroepen op een andere manier. Dus ja, het kan voor veel merken een interessante toevoeging zijn aan een integrale marketingstrategie, mits juist ingezet.
Juist is in dit geval niet bedoeld als in de exacte wetenschappen. Integendeel, bij TikTok gaat het vooral om de emotie. Je wilt een reactie oproepen, ontroeren, vermaken, iets creatief aanleren of oproepen tot een imitatie. Het kan allemaal, maar vlieg niet (teveel) uit de bocht.
Je begint best met het definiëren van de rol, die TikTok binnen jouw brandcommunicatie en -strategie zou kunnen spelen en op welke manier je met communicatie via dit platform op een positieve manier met je doelgroepen in contact kunt komen. Verzeker jezelf hierbij ook, dat je op zijn minst een beetje consistent en herkenbaar bent. Per slot van rekening ben je toch vooral met je branding bezig en dus moet er ook een brug gebouwd worden naar je meer serieuze marketing.
Dan komt nu het goede nieuws. Je hebt voor TikTok geen grote budgetten nodig om gelikte videoproducties op te zetten. Keep it simple en leg de focus op toffe verhalen en krachtige emoties. Vind ook niet het wiel opnieuw uit en kijk over de virtuele schutting, wat bij anderen succesvol is gebleken. Vertaal dat naar jouw TikTok-strategie en probeer het gewoon uit. Als je echt creatief bent, ga je misschien wel viral?
Stappenplan op de Yellow Brick Road naar een succesvolle TikTok-campagne:
- Lanceer je brand op TikTok, zodat je getagd kunt worden.
- Formuleer je strategie voor dit medium en kijk hierbij wat succesvol was bij anderen en ook kan werken voor jouw campagne.
- Zet je creatieve team hiermee aan het werk en sta toe dat er buiten de lijntjes gekleurd mag worden.
- Streef altijd naar emotie en als het kan ook interactie.
- Vermaak op een inclusieve manier: Niet iedereen hoeft zich in jouw boodschap te herkennen, maar sluit zeker niemand uit!
Ease on down the road… met een geinig dansje. See you in TikTok Oz!
Op zoek naar een helpende hand bij je marketingstrategie?
De PSG wizards staan voor je klaar 🧙🏻🧙🏻♂️