Categorie

Wat zal er veranderen na de iOS 14-update voor Apple gebruikers en Facebook adverteerders?

Apple wil garanderen dat alle apps in de App Store veilig en betrouwbaar zijn op vlak van privacy. Daarom worden enkele belangrijke privacy-gerelateerde zaken aangepast. Apple verbiedt vanaf nu het verzamelen en delen van een aantal gegevens op iOS 14-apparaten, tenzij mensen zich hiervoor aanmelden. Ook voor Facebook adverteerders zullen er veranderingen zijn waar je op moet letten zodat ze niet negatief voor je uitpakken.

Wanneer er meer mensen zich afmelden voor het bijhouden van gegevens, zullen de mogelijkheden voor personalisatie en rapportages van Facebook-campagnes beperkt worden.

Binnenkort zal Facebook, door deze veranderingen in het privacyreglement, toestemming moeten vragen om zijn gebruikers te tracken op externe websites en applicaties. Momenteel wordt dit standaard gedaan zonder dat er toestemming voor gevraagd wordt. Facebook heeft deze informatie nodig om gepersonaliseerde advertenties aan zijn gebruikers te laten zien. Omdat Facebook nu expliciet toestemming moet vragen, zullen waarschijnlijk veel gebruikers dit weigeren. Dit zal natuurlijk een groot effect hebben op het adverteren via Facebook.

Wanneer er meer mensen zich afmelden voor het bijhouden van deze gegevens, zullen de mogelijkheden voor personalisatie en rapportages van Facebook-campagnes beperkt worden. Dat betekent dat er minder doelgericht geadverteerd kan worden. En dat betekent dat je als adverteerder minder geld verdient.

Volgens Facebook zal de update de volgende mogelijkheden beperken:

  • Op effectieve wijze advertenties weergeven aan mensen op basis van hun betrokkenheid bij je bedrijf.
  • Conversies van bepaalde klanten meten en hierover rapporteren.
  • Zorgen dat je advertenties met de juiste frequentie worden weergegeven aan de meest relevante doelgroepen.
  • Op nauwkeurige wijze app-installaties toeschrijven aan mensen die iOS 14 en nieuwe versies gebruiken.
  • De kosten per actie in de loop der tijd voorspellen en optimaliseren en op efficiënte wijze budgetten toewijzen.

iOS 14 kwam begin dit jaar uit. U zal de melding van de update misschien al gehad hebben.Na de installatie krijgen mensen een pop-up te zien met de vraag of ze toestemming geven om hen te volgen op externe sites en apps of niet. Er zijn ontelbaar veel Apple-gebruikers, dus deze wijziging zal de data van enorm veel Facebook-gebruikers beïnvloeden. Dat is natuurlijk nadelig voor veel adverteerders.

Maar dat is niet alles. Naast de toestemming tot tracking die expliciet gegeven moet worden, zullen er vanaf dan nog maar acht conversiegebeurtenissen per domein getrackt mogen worden. Wanneer jouw campagnes optimaliseren aan de hand van deze conversiegebeurtenissen, zal dit dus zeker en vast gevolgen hebben. Er zullen prioriteiten gesteld moeten worden om de acht gebeurtenissen per domein te bepalen.

“Voor ontwikkelaars en uitgevers wordt de mogelijkheid om gerichte advertenties op iOS 14 te tonen beperkt. Als gevolg zullen sommige iOS 14-gebruikers helemaal geen advertenties van Audience Network meer zien en anderen zullen advertenties zien die minder relevant zijn.”

Facebook schrijft in zijn blogpost dat het aan Apples regels moet voldoen. Dat kan leiden tot problemen voor het bedrijf en voor adverteerders die van het Audience Network gebruik maken. “Voor ontwikkelaars en uitgevers wordt de mogelijkheid om gerichte advertenties op iOS 14 te tonen beperkt. Als gevolg zullen sommige iOS 14-gebruikers helemaal geen advertenties van Audience Network meer zien en anderen zullen advertenties zien die minder relevant zijn.” Facebook waarschuwt dat ontwikkelaars daardoor minder inkomsten kunnen krijgen. De ‘cost per mille’, of de inkomsten per duizend views, daalt dan.

Volgens het sociale netwerk is het moeilijk te schatten hoe groot de gevolgen precies zullen zijn. Uit eerder gevoerd onderzoek blijkt dat het stoppen van gepersonaliseerde advertenties kan leiden tot een omzetdaling van meer dan vijftig procent, in ieder geval bij advertenties in mobiele apps. Het bedrijf zegt dat het nadenkt over een langetermijnoplossing en dat de gevolgen voor het Audience Network “veel groter kunnen zijn”, al wijdt Facebook daar verder niet over uit.

De gevolgen voor adverteerders gelden vooralsnog alleen voor Apples besturingssysteem. In Android is nog geen opt-in beschikbaar voor een adverteerdersidentifier.

Geen paniek, wij staan je graag bij in het optimaliseren van jouw Facebook-ads!
Twijfel niet langer en contacteer ons nu.