Categorie

Ga voor GA4

Werk je nog met Universal Analytics en heb je nog geen Google Analytics 4 aangemaakt? Dan moet je zeker even met een analytische blik verder lezen, want vanaf 1 juli 2023 verwerken Universal Analytics-property’s geen nieuwe hits meer. Alaise, want je hebt dus nog een jaar? Toch niet, want je moet eigenlijk al een jaar op voorhand je zaakjes in orde hebben voor een smooth overgang. Dus eigenlijk heb je nog maar krap een maand. De hoogste tijd dus om de koe bij de horens te vatten, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

We zetten eerst even de belangrijkste data voor je op een rijtje:

  • 01/07/2023 – Vanaf dan stopt de gratis versie van Universal Analytics met datacollectie.
  • 01/10/2023 – Ook de betaalde versie GA360 sterft een stille dood.
  • 01/01/2024 – Ten minste tot dan zijn de ‘oude’ data nog beschikbaar en exporteerbaar.

Als we ervan uitgaan dat je vanaf 1 juli 2022 je GA4 up-and-running hebt, dan heb je volgend jaar bij het uitdoven van de oude versie al van een volledig jaar data verzameld. Ook creëer je zo de mogelijkheid om interne gebruikers te trainen en te laten wennen aan de nieuwe versie.

Gaat er dan veel veranderen?

Best wel! Het meest fundamentele verschil is, dat GA4 geen IP-adressen meer verzamelt. Dit heeft vooral te maken met wet- en regelgeving aangaande privacy, waaronder de wet GDPR. Ook de browsers hebben steeds meer restricties ingesteld voor tracking technologieën, waardoor Universal Analytics bepaalde data niet meer kan binnenhalen. Tot slot is UA niet in staat om app-interacties te tracken, terwijl het gebruik van apps in de afgelopen jaren alleen maar toeneemt.

GA4 pakt het in 5 kernwoorden steeds beter aan!

1. Privacy
Uiteraard staat privacy en de eisen die wij daarbij aan het verkrijgen van data stellen voorop. IP-adressen worden door GA4 standaard geanonimiseerd en dit valt ook niet te omzeilen.

2. Gebruiksgemak
Door schaalbaarheid faciliteert GA4 meer gebruiksgemak bij de groei van je bedrijf. Data van je website en app kunnen in de properties van GA4 bijvoorbeeld bij elkaar verzameld worden.

3. Machine learning
Machine learning wordt steeds belangrijker om de tracking preventions van browsers te compenseren. Door wel beschikbare data te analyseren en te modelleren, kan GA4 toch (steeds beter) nuttige inzichten geven over web- en appverkeer.

4. Cross-device
Bij GA4 ligt de focus op alle interacties die gebruikers met jouw online presence hebben. Je wordt als het ware gevolgd van app naar website, van smartphone naar laptop, enz. Voor zover jij dat toelaat uiteraard!

5. Integraties
GA4 zal ook (steeds beter) in staat zijn om dieper te integreren met andere producten, waaronder Google Ads en BigQuery.

Ben jij nog niet overgestapt?
Dan heb je nu je reminder plus genoeg redenen gehad om dat snel, maar smooth te doen. Succes met je voortdurende online expeditie!

Voor een kompas mag je je altijd melden bij PSG!