Diversiteit en gelijkheid zijn geen nieuwe termen, maar toch lijken ze de laatste jaren in kracht toe te nemen. En terecht, want we mogen niemand uitsluiten van sociale interactie. En al zeker niet vanwege geslacht, beperking, huidskleur, religieuze of seksuele voorkeur, of etniciteit. En dat geldt natuurlijk ook in de marketingwereld.
Wat is inclusieve marketing?
Aan de andere kant van uitsluiten hebben we “inclusie”, een term die de laatste tijd steeds vaker opduikt. Maar wat is inclusie eigenlijk? Volgens Wikipedia gaat de definitie als volgt, ‘Inclusie betekent de insluiting in de samenleving van achtergestelde groepen op basis van gelijkwaardige rechten en plichten.’
Door deze definitie te begrijpen, krijgen we een beter idee van “de trend” die is ontstaan en hoe die kan worden toegepast in tal van campagnes. Inclusieve marketing opent nieuwe mogelijkheden voor bedrijven en merken, zo wordt het mogelijk om een nog breder publiek te bereiken!
Do’s & Don’ts
Om het concept beter te begrijpen sommen we enkele do’s en don’ts van inclusieve marketing.
- Pas diversiteit toe: In een diverse samenleving verwacht het publiek dat bedrijven begrijpen hoe zij diversiteit zien. Om aan de verwachtingen van verschillende groepen te voldoen, moeten inclusieve marketeers, binnen de grenzen van hun middelen en kennis, rekening houden met alle standpunten en ideeën.
- Toon gevoeligheid: Breng boodschappen vanuit verschillende perspectieven en verschillende groepen mensen. Wees extra voorzichtig met formuleringen en de methoden die je gebruikt. De pen is machtiger dan het zwaard. Laat berichten door verschillende meningen gaan alvorens ze te publiceren.
- Onderscheidende kenmerken zijn geen marketinginstrument. In tegenstelling tot TV of merkproducten, betekent inclusieve marketing niet dat zaken zoals gekleurde mensen of verschillende leeftijdsgroepen als instrument worden gebruikt om uw bedrijf te promoten.
- Ogen op het doel: Zoals we laten zien, is inclusiviteit belangrijk. Toch is het van vitaal belang om je focus op het doelpubliek te houden.
Meer dan een trend
2023 is hét tijdperk van wereldwijde interactie en er is één ding duidelijk: inclusieve marketing is the way to go. Kies jij ervoor om het te omarmen? Dan zal je vrijwel zeker de concurrentie achter je laten.
Inclusiviteit is niet zomaar een hokje dat je kan aanvinken om je publieke imago te verbeteren. Het is geen troef, maar een proces dat begint met een divers denkbeeld en eindigt met bewuste beleidsbeslissingen. Pas dan, wanneer je dat als ondernemer of bedrijf realiseert en een nieuwe bedrijfscultuur omarmt, zal je de voordelen ervan kunnen voelen.
Keep in mind: inclusiviteit is veel meer dan een marketingstrategie, het is een cultuur.