Van SEM en SERPs tot XML en CRM. Weet jij wat deze digitale marketingtermen betekenen?

Op je werk, op tv of op de sociale media… Tegenwoordig wordt er met digitale marketingtermen rondgestrooid in tal van conversaties en contexten. Daar is natuurlijk niets mis mee, tenzij de deze termen onjuist worden gebruikt. Helaas is een veel voorkomend fenomeen wanneer het gaat over termen en afkortingen die worden gebruikt bij online adverteren. Vind jij dit bijzonder ergerlijk? Of maak jij je hier net schuldig aan? Maak je geen zorgen, wij zetten alle termen die je moet kennen op een rij. Zo kan jij je nooit meer vergissen. 😉

Algemene termen:

CTA
Call to action. Een CTA is een oproep aan lezers van commerciële boodschappen of van websites om tot actie over te gaan. Een goede CTA begint altijd met een imperatief. Bijvoorbeeld “klik hier” of “lees meer” zijn beter CTA’s dan “Hier klikken” of “Meer lezen”.

ROI
ROI staat voor Return on Investment. Dit woord duidt de verhouding tussen omzet en investering aan. De ROI wordt meestal uitgedrukt in een percentage. Investeringen zijn winstgevend als de ROI hoger dan 100% is.

OPT-IN
Een OPT-IN wordt vaak gebruikt bij e-mailmarketing. Deze term duidt aan de eigenaar van een e-mailadres nadrukkelijk en aantoonbaar toestemming gegeven aan een bepaalde mailinglijst te worden toegevoegd. Meestal gaat het om een kleine checkbox die je moet aanvinken wanneer jij je wilt inschrijven voor een nieuwsbrief.

CTR
Clickthrough Rate. Met de CTR wordt de verhouding weergegeven tussen het aantal keren dat een bepaalde advertentie wordt bekeken en het aantal keren dat er daadwerkelijk op deze advertentie wordt geklikt. CTR = aantal klikken / aantal views. Deze term kan zowel voor banners, Google Ads of socialemediamarketing worden gebruikt.

CPC
Cost Per Click. De gemiddelde CPC is de gemiddelde prijs die per klik wordt betaald voor een online advertentie.

CPM
Cost Per Mille beschrijft de kostprijs van een online advertentie per 1000 vertoningen. Deze term wordt vaak gebruikt bij banneradvertenties maar kan je ook toepassen bij Google Ads of socialemediamarketing. Deze term is vaak relevant bij advertentieformats die via een hoog bereik meer awareness willen creëren voor je product of de dienst.

CPV
CPV staat voor Cost Per View, oftewel de kosten per weergave. Deze term wordt vaak gebruikt bij video’s. Hoewel het bekijken van een video op zich niets zegt, zal een veelbekeken video toch een grote impact hebben op je verkoopscijfers.

CPL
Cost Per Lead is hoeveel het kost om een lead te genereren. Een lead is een mogelijke nieuwe klant voor een bedrijf. Er zijn diverse gespecialiseerde tools die zich bv. bezig houden met e-mailmarketing om leads te verzamelen. Bij PSG gebruiken we hiervoor Active Campaign. Een tool die onze klanten kwalitatieve leads oplevert met minimale marketinginspanningen.

SEA
SEA staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands is dat zoekmachine-adverteren. Door van SEA gebruik te maken, kan je meer verkeer naar je website lokken. Dit doe je door bijvoorbeeld door te adverteren op Google.

SEO
Search Engine Optimization. In het Nederlands zoekmachine-optimalisatie. SEO is een van de belangrijkste afkortingen binnen de marketing. Door volop op SEO in te zetten, kan je een hogere positie bemachtingen in de ranking van zoekmachines zoals Google. En dat zonder dat je hiervoor hoeft te betalen. SEO bestaat onder meer uit het plaatsen de juiste content op je website. Hierbij moeten de teksten zo geschreven zijn dat niet alleen je bezoekers meer ook Google je inhoud goed kan lezen. Ook technische aspecten zijn belangrijk, waaronder de laadsnelheid van je website. 

Fixed fee
Een vast bedrag voor een bepaalde periode. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op het weergeven van een advertentie voor een bepaalde periode.

SEM
Search Engine Marketing. In het Nederlands zoekmachine-marketing. SEM is een ruim begrip en heeft betrekking op alles wat te maken heeft met de vindbaarheid van websites in zoekmachines. Dit betreft zowel de betaalde vorm (SEA) als de niet-betaalde vorm (SEO). 

SERPs
Search Engine Results Page (SERP). Een SERP is een resultaatpagina binnen een zoekmachine nadat een zoekopdracht is ingegeven. De resultaatpagina laat de websites zien gerangschikt naar relevantie en autoriteit. De resultaten zijn over het algemeen verdeeld over een (groot) aantal pagina’s. Om voor te blijven op je concurrenten is het belangrijk om op de eerste pagina te staan. Hier heb je de meeste kans is op kliks.

H1, 2 en 3
Heading tags. H1, 2 en 3 zijn koppen en subkoppen binnen teksten waarmee je je website kunt optimaliseren. Het gaat dus om het aanduiden van een hiërarchie in de titels in je tekst.  Indien je de H-koppen effectief inzet dan is het voor Google eenvoudiger om de pagina’s van je website te lezen.  

ALT-TAG
Een ALT-Tag is een ALT-tekst die wordt meegegeven aan een afbeelding op een website. Deze tekst bevat een samenvatting van hetgeen te zien is op de afbeelding.

Technische termen:

De volgende marketingafkortingen zijn ietwat technischer van aard. Als internetgebruiker zal niet vaak met deze termen te maken krijgen. Wil je echter goed kunnen communiceren met je webmaster of onlinemarketeer, dan kan het nuttig zijn deze begrippen toch te begrijpen.

APIA
pplication Programming Interface. API is een basis waarop computerprogramma’s met elkaar kunnen communiceren. Denk aan de mogelijkheid om producten met elkaar te vergelijken in een webshop.

CRM
Customer Relationship Management. In het Nederlands kortweg klantbeheer. CRM is bedoeld om relaties met bestaande klanten te onderhouden en te optimaliseren. Ook potentiële klanten kunnen met een CRM-systeem worden beheerd. 

DMP
Data Management Platform. Een DMP is een marketingtool waarin externe en interne databronnen kunnen worden ondergebracht. Door deze data te centraliseren krijg je er een beter overzicht op. Dit kan leiden tot nieuwe inzichten die je helpen om beter met je doelgroep te communiceren of die zelfs tot een nieuwe doelgroep kunnen leiden. Door het centraliseren van data in een DMP kan de doelgroep beter in kaart worden gebracht.

ERP
Enterprise Resource Planning. ERP is een managementsysteem waarmee de productiviteit van een organisatie kan worden gemaximaliseerd. In een ERP-systeem komen alle bedrijfsprocessen samen. Zo worden de kosten optimaal beheerst en kan optimaal worden voldaan aan klantwensen.

HTML
HTTP staat voor Hypertekst Transport Protocol en dit protocol wordt gebruikt om webpagina’s op browsers weer te geven. HTTP wordt vooral gebruikt om eenvoudige tekstbestanden van een website over te brengen in een standaard taal die HTML heet (Hypertekst Markup Language). HTML geeft gebruikers ook de mogelijkheid om over het internet media te streamen of om foto’s te delen.

CMS
Content-beheersysteem of contentmanagementsysteem is een webapplicatie. Deze maakt het mogelijk om eenvoudig en zonder veel technische kennis documenten en gegevens op internet te publiceren.

SSP
Supply-Side platform of Sell-Side platform. SSP is een technologieplatform waarmee webuitgevers en media-eigenaren advertentieruimte kunnen beheren.

DSP
Demand Side Platform. DSP is een systeem waarmee online advertentie campagnes worden ingekocht en beheerd. Inkoop vindt meestal plaats via veilingen. Het DSP-systeem zorgt ervoor dat de campagnes centraal kunnen worden gemanaged en geoptimaliseerd.

OS
Operating System. In het Nederlands besturingssysteem. Een besturingssysteem is nodig om de hardware en software met elkaar te verbinden. OS geeft een foutmelding als er iets niet goed is in het systeem. Denk hierbij aan de foutmelding van Windows.

FTP
Het computer protocol FTP (File Transfer Protocol) is een standaard die wordt gebruikt voor het overdragen en delen van bestanden. Dit protocol maakt het mogelijk bestanden te ontvangen en te verzenden van en naar elke computer ter wereld.

Overige afkortingen:

Weet jij immers wat je IP-adres eigenlijk is? Of ken jij het verschil tussen HTTP en HTTPS? De volgende marketingafkortingen zijn nog niet aan de beurt geweest. Toch zijn ze relevant, weten wat ze betekenen, draagt bij aan een betere communicatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.

URL
Uniform Resource Locator. De URL is het volledige adres van een webpagina.

XML
Extensible Markup Language. XML is een bestandsformaat voor het uitwisselen van informatie tussen computers. XML kan ook worden ingezet voor het uitwisselen van informatie tussen computers en applicaties of tussen applicaties.

W3C-Compliance
World Wide Web Consortium. Het W3C is de organisatie die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen en vaststellen van webstandaarden. W3C houdt zich naast script- en opmaaktalen ook bezig met richtlijnen voor bijvoorbeeld de toegankelijkheid van het web. 

HTTP
HyperText Transfer Protocol. HTTP wordt gebruikt bij het bezoeken van websites. Het is een protocol dat bepaalt op welke wijze webservers en bezoekers met elkaar communiceren. Staat er een S achter HTTP? Deze staat voor Secure en betekent dat de verbinding veilig is. HTTPS verbindingen zijn voorzien van een slotje in de adresbalk. 

IP-adres
Internet Protocol. Een IP-adres is uniek en bestaat uit vier series van cijfers die gescheiden zijn door punten. Elke computer die is aangesloten op internet heeft een eigen IP-adres en neemt een unieke, traceerbare plaats in.

RSS
Rich Site Summary of Really Simple Syndication. Een RSS-feed is een XML-bestand waarmee informatie uit een website kan worden gedeeld met andere sites en applicaties. Een RSS is gestructureerd opgebouwd en daardoor kan informatie op flexibele wijze met derden worden verwerkt. Met RSS kan bijvoorbeeld een lijst van recente artikelen worden gepubliceerd. Met speciale RSS-readers kan het laatste nieuws van een bepaalde website worden gevolgd zonder deze website steeds opnieuw te moeten bezoeken. SSLSecure Sockets Layer. SSL is een techniek waarmee verkeer tussen een bezoeker en de webserver kan worden beveiligd. Gegevens worden versleuteld verzonden waardoor deze door derden niet kunnen worden gelezen, beluisterd of gemanipuleerd.

Zie je door de bomen het bos niet meer of krijg je hoofdpijn van al die termen? Geen zorgen. Wij helpen je graag verder!