Categorie

Focus op mensen: een blog over fotografie

Hoe vaak gebruik jij foto’s van Shutterstock of een andere beeldbank voor je website of campagne? Regelmatig? Daar is helemaal niks mis mee, want dat doen we bijna allemaal. Je hebt bijvoorbeeld een actie, zoekt daar een geinige foto bij voor op social media en je bent vertrokken. Snel en doeltreffend!

Toch is het goed om eens na te denken over de content die je voor langere tijd op je website of in je brochure toont. Professionele fotografie, die helemaal is afgestemd op jouw onderneming en de mensen die daar werken, is namelijk van onschatbare waarde om je onderscheidend en betrouwbaar te presenteren. En dat geldt zowel voor de branding van je producten of dienstverlening, als voor je uitstraling als werkgever.

We belichten daarom fotografie van mensen vanuit een drietal perspectieven: b2c, b2b en employer branding.

Focus 1: business to consumer

Wil je indruk maken met kwaliteit en een uniek aanbod? Dan is het zaak je aanbod hoogwaardig te presenteren. Bij b2c-marketing spelen hierbij vooral irrationele factoren een rol om klanten over de streep te halen. Feel good in een lekkere lifestyle setting is bijvoorbeeld de sfeer die je wilt oproepen om de kassa te laten rinkelen. Vanuit je marketingstrategie ga je dan voor een look and feel van mensen en momenten die aansluiten op je aanbod. Dit betekent niet, dat elk product op je website hieraan moet voldoen. Zorg wel voor een aangename, herkenbare uitstraling op je homepage, op prominente subpagina’s en uiteraard ook in je online- en offlinecampagnes.

Vanuit dit perspectief wordt de briefing voor de fotoshoot voorbereid en wordt daarmee de fotografie geregisseerd. Bij b2c hoeft dat overigens niet met medewerkers in de hoofdrol. Als je ervaren modellen cast, heb je meestal sneller de gewenste foto’s met ‘spontane’, ongedwongen poses.

Focus 2: business to business

Je raadt het al? Bij b2b ga je voor een meer zakelijke approach, waarbij vooral prijs-/kwaliteitverhouding, betrouwbaarheid, expertise en een goede service belangrijk zijn. Dit neemt niet weg, dat je ook vanuit deze propositie een prettige beleving wilt oproepen, die herkenbaar is en bijdraagt aan het imago van je bedrijf. Hierin slaag je door bijvoorbeeld mensen te tonen die vakkundig en met plezier aan het werk zijn.

Omdat je professionaliteit wilt etaleren, is het bij fotografie voor b2b-websites en -campagnes in de meeste gevallen wel beter om het echte team te presenteren. Je eigen mensen hebben de kennis, ervaring of het vakmanschap, waarmee je de onderneming op een hoger plan kunt brengen. Dat wil je dus laten zien! Zorg binnen dit scenario op voorhand al voor een briefing die inzet op een shoot met spontane fotografie. Dus geen geënsceneerde toestanden, waarbij de medewerkers zich ongemakkelijk gaan voelen.

Focus 3: employer branding

Tegenwoordig is het vinden en behouden van waardevolle werknemers een zaak van beleid, respect en vooruitgang. Dat wil je uitstralen op je website en je social media. Ook hier zijn professionele foto’s van werknemers aan te bevelen. Een verzorgde voorstelling van je team vormt daarbij de basis. De individuele foto’s kun je vervolgens ook gebruiken voor bijvoorbeeld vacatures (‘Word jij mijn nieuwe collega?’) en blogberichten (‘Onze hr-manager aan het woord!).

Het organiseren van een fotoshoot op één of enkele dagdelen van je medewerkers is vaak een hele klus. Denk dus van tevoren goed na, wat je nu en in de toekomst nodig hebt aan fotomateriaal. Bepaal de look and feel, waar je voor wilt gaan in overeenstemming met je huisstijl. Misschien wil je naast individuele foto’s ook combinaties van enkele medewerkers, die je bijvoorbeeld kunt gebruiken voor de homepage of een subpagina van je website? Of een originele groepsfoto? Neem alles op in de shotlist.

Met deze drie focusvarianten heb je een globale richtlijn voor fotografie, waarbij de mensen het verschil kunnen maken om beter te connecteren met je doelpubliek. Natuurlijk is elk bedrijf anders en vraagt elke shoot om maatwerk binnen deze kaders. Probeer hierbij de juiste balans te vinden tussen rust en uniformiteit aan de ene kant en energie en dynamiek aan de andere kant.

Tot slot nog een korte checklist als samenvatting voor doelmatige fotografie:

  1. Een goede voorbereiding is het halve werk
  2. Maak dus een plan in overeenstemming met je marketing
  3. Stel daarbij shotlists samen voor alle foto’s die je nodig hebt
  4. Kies de juiste fotograaf voor de klus die je in gedachten hebt
  5. Selecteer ook een geschikte studio of andere locatie

Ben je er klaar voor?

Wij van PSG helpen je graag achter de schermen. Met marketing, grafisch ontwerp, webdesign en de perfecte foto’s om daarin te verwerken. Kom vrijblijvend een keer bij ons op bezoek om de mogelijkheden te bespreken. Dan laten we je ook meteen onze riante studio zien.