SEO oftewel Search Engine Optimization, ook wel bekend als ‘gratis’ bovenaan staan in Google is levensbelangrijk voor het succes van je website. Gratis staat tussen aanhalingstekens omdat er heel wat tijd kan kruipen in het goed uitvoeren van SEO. En we weten het allemaal: time is money!
Om hoog te scoren op Google heb je veel meer aan goede content dan aan achterpoortjes.
Ondertussen is SEO uitgegroeid tot een individuele discipline in webdevelopment. SEO goed uitvoeren is een job op zich. Er bestaan verschillende manieren om aan SEO toe te passen. Je hebt White Hat SEO, Black Hat SEO en Grey Hat SEO. White Hat zijn ‘the good guys’, Black Hat zijn ‘the bad guys’ en je raadt het al Grey Hat zit er ergens tussen in. Black Hat SEO houdt zich voornamelijk bezig met slinkse manieren en achterpoortjes om bovenaan Googles zoekresultaten te komen. Verborgen redirects, verborgen tekst, keyword stuffing, het gebruiken van duplicate content … Allemaal dingen die zwaar bestraft worden door Google. Eens Google doorheeft dat je aan Black Hat SEO doet, zal je website verbannen worden uit de zoekresultaten.
White Hat SEO past de regels toe zoals het moet. Om hoog te scoren op Google heb je veel meer aan goede content dan aan achterpoortjes. De inhoud van je website moet mensen aanspreken, maar ook Google moet worden overtuigd van je website. Goede SEO gaat echter veel verder dan de juiste zoekwoorden op de juiste plaats zetten. Ook technisch moet je SEO goed zitten, anders zal je website niet hoog ranken.
Wat is technische SEO?
Technische SEO zorgt ervoor dat zoekmachines je website heel makkelijk kunnen crawlen. Crawlen is het doorzoeken van een webpagina door bots die de inhoud beoordelen en indexeren. Alle zoekmachines maken gebruik van zulke bots, ook Google. Deze bots houden vooral van een goede structuur, veel pagina’s met content, snelle laadtijden, een veilige surfomgeving …
Het zoekalgoritme van Google is een groter bewaard geheim dan het recept van Coca Cola.
Neil Patel, ondernemer, keynotespeaker en mede-oprichter van CrazyEgg omschrijft technische SEO als volgt: “Any SEO work that is done aside from the content. Essentially, it’s laying a strong foundation to give your content the best chance it can have to rank for relevant keywords and phrases.”
Wist je trouwens dat meer dan 70% van de omzet van Google afkomstig is van advertenties? Die advertenties staan bijna allemaal tussen de zoekresultaten. De zoekresultaten zijn dus op z’n zachtst uitgedrukt heilig voor het bedrijf. Hun zoekalgoritme is een groter bewaard geheim dan het recept van Coca Cola. Dat gezegd zijnde, geven we je graag volgende technische SEO-tips mee
TIP 1: mobielvriendelijk
Zorg ervoor dat je website mobielvriendelijk is. Sterker nog, werk met een mobile-first approach tijdens het opzetten van je website. Google beoordeelt je website vanuit het perspectief van de eindgebruiker. Werkt je website niet goed op mobiel, dan zal Google je website een minder goede score geven. Logisch want meer dan 50% van de websitebezoekers surft tegenwoordig mobiel. Dus als Google goede zoekresultaten wil bieden, moeten mobielvriendelijke websites nu eenmaal bovenaan staan.
Test zelf of je website mobielvriendelijk is via een van volgende websites: Google’s Mobile-Friendly Test, HubSpot’s Website Grader, Bing’s Mobile Friendliness Test Tool en GTMetrix.
TIP 2: SSL
Zonder SSL zal je website nooit erg hoog scoren.
SSL ben je vast al eens tegengekomen tijdens het surfen. SSL staat voor Secure Sockets Layer en betekent dat er een veilige laag tussen een server en een internetbrowser wordt geplaatst zodat de gegevens van bezoekers worden beveiligd. Tegenwoordig is SSL de standaard. Vroeger werd er een groen slotje getoond in de browser als een website van SSL gebruikmaakt. Nu staat er een gebroken slotje als er geen SSL actief is op een website. Zonder SSL zal je website nooit erg hoog scoren. SSL certificaten kosten niet meer zoveel als vroeger dus het is het zeker waard om hierin te investeren.
TIP 3: Site Speed
Ook de laadtijd van een website is belangrijk voor Google. Zoals al eerder gezegd, beoordeelt Google je website als een eindgebruiker. Meer dan 50% van alle zoekopdrachten komen van op een mobiel toestel dat wellicht op een mobiel datanetwerk draait. Hoe langer je website erover doet om te laden, hoe lager je website zal rangschikken. Technisch noemen we dit TTFB de ‘time to first byte’. Dit is weliswaar een hele technische oefening waar je best expertise van een webbureau voor kan inschakelen. Wat je eventueel wel zelf kunt doen, is het optimaliseren van je afbeeldingen. Hoe kleiner ze zijn, hoe sneller ze laden. Met deze tools kan je de snelheid van je website controleren: GTMetrix, Pingdom en Google PageSpeed Insights.
TIP 4: Sitemap
Een sitemap is als het ware de inhoudstafel van je website. Om te weten waarom dit zo belangrijk is, moet je weten hoe de crawlerbots van Google werken. Tenzij je je website manueel toevoegt aan Google via https://www.google.nl/intl/nl/add_url.html of Google Search Console, zal Google je website enkel vinden door een link op een andere website te volgen. Als er geen linken zijn, zal Google deze pagina’s ook nooit vinden, laat staan indexeren. Net daarom is het belangrijk dat je een volledige sitemap naar Google stuurt. Hier kan je ook meteen meegeven hoe belangrijk de ene pagina is ten opzichte van een andere pagina met een priority tag. Je kan je sitemap toevoegen via de Google Search Console op https://search.google.com/search-console.
TIP 5: Sitestructuur
Ook aan de hand van je sitestructuur tracht Google in te schatten hoe overzichtelijk een website is voor een bezoeker. Dit is dus even belangrijk als een goede sitemap. Door breadcrumbs te gebruiken, kan je bijvoorbeeld een heel degelijke navigatie bieden aan je bezoekers. En nee, daarmee bedoelen we geen echte broodkruimels maar wel die kleine navigatiebalkjes die je soms bovenaan een website ziet.
TIP 6: External links
Hoe meer ‘link-juice’, hoe belangrijker je website wellicht zal zijn.
Externe linken die naar jouw website verwijzen, zijn een van de meest bepalende factoren voor Google om je website hoger op de lijst te zetten. Hoe meer ‘link-juice’ (= websites die naar jouw website verwijzen), hoe belangrijker je website wellicht zal zijn. Vroeger was het heel simpel om je website via externe linken naar omhoog te duwen. Google gebruikte toen een PageRank-methode die je website een score tussen 0 en 10 gaf. Was er een website met een hoge score die een link had naar jouw eigen website? Dan steeg jouw website ook in de ranking.
PageRank bestaat vandaag officieel niet meer. Nu kijkt Google o.a. naar de leeftijd van een domeinnaam, de kwaliteit en relevantie van de content om te bepalen of een backlink effectief waardevol is.
Bovendien moet je opletten met het aantal externe links die op jouw website staan. Hoe meer links er naar buitengaan, hoe meer het lijkt dat jouw pagina slechts een overzichtspagina (of doorverwijspagina) is en echte content dus op de uitgaande links te vinden is. Dit fenomeen kan je omzeilen door je externe links een ‘rel=”nofollow” tag mee te geven. Zo weet Google dat hij deze links niet moet meetellen.
TIP 7: Schema.org / Open Graph / Twitter Cards
Is het je ook al opgevallen dat er soms sterretjes, foto’s en beoordelingen bij zoekresultaten staan? Wel, dat komt omdat deze websites gebruikmaken van Schema.org tags. Deze schema.org tags zijn een vorm van microdata. Eenmaal toegevoegd aan een webpagina, zorgen ze voor een verbeterde beschrijving die in zoekresultaten wordt weergegeven. Deze uitgebreide beschrijving wordt ook wel eens een ‘rich snippet’ genoemd. Omdat deze zoekresultaten veel ‘rijker’ zal Google deze websites niet alleen hoger rangschikken, maar zullen mensen hier ook rapper op klikken. Het is een open standaard, opgericht door onder andere Google, Microsoft, Yahoo en Yandex, om bepaalde data gestructureerd uit een website te kunnen halen. Voor meer informatie, surf naar Schema.org.
Facebook doet niet mee met de schema.org tags maar maakt gebruik van zijn eigen systeem: Open Graph. Open Graph is de reden waarom sommige links op Facebook een mooie foto en aangepaste titel krijgen wanneer ze gedeeld worden op een website. Die websites maken dan wellicht gebruik van Open Graph. Surf naar de Facebook OpenGraph debug tool voor meer informatie.
En net zoals Facebook heeft ook Twitter zijn eigen initiatief, genaamd Twitter Cards.
TIP 8: Elimineer broken pages en broken links
Een link op je website naar een pagina die niet meer bestaat? Een pagina op je eigen website die niet meer werkt? Een extreem trage pagina op je website? Het zijn allemaal fouten op je website die Google zal afstraffen omdat ze niet voor een goede website-ervaring zorgen. Zorg er daarom steeds voor dat je website 100% in orde is. Een goede tool om dit in de gaten te houden is de Google Search Console – https://search.google.com/search-console/about.
TIP 9 : Vermijd duplicate content
Duplicate content wilt zeggen dat er meerdere pagina’s op je website zijn met (identiek) dezelfde inhoud. Meestal gaat het hier om een fout. Is dit toch de bedoeling, maak dan zeker gebruik van Canonical HTML tags om aan te geven welke de ‘originele’ pagina is, de pagina die wel geïndexeerd moet worden.
Het zou ook kunnen dat er andere websites/domeinen zijn met dezelfde content. Ook hier kan je de Canonical HTML tag gebruiken. Maar let op, duplicate content is NOT DONE voor Google en wordt streng afgestraft.
TIP 10 : ‘Disavow’ slechte backlinks
Na verloop van tijd krijgt je website meer en meer backlinks. Maar wat als 1 van je backlinks gehackt is? Of wat als een concurrent een black hat SEO-campagne opzet op jouw website? Dan word jij afgestraft voor iemand anders zijn gedrag. Dat kan je oplossen door backlinks te ‘disavowen’ via de Google Search Console. Een interessant artikel over ‘Disavow links’ vind je hier: https://ahrefs.com/blog/google-disavow-links/
TIP 11 : AMP
AMP staat voor ‘Accelerated Mobile Pages’. Dit zijn webpagina’s met statische content die geoptimaliseerd zijn voor browsers op mobiele apparaten. AMP is een standaard uitgewerkt door Google. Wil je zeer hoog ranken, dan is dit zeker één van de dingen die je moet toepassen. Helaas is het niet voor elke website even geschikt.
Aan de slag met technical SEO? Contacteer ons nu!