Categorie

Google in cijfers

Google heeft nog maar de leeftijd van een jongvolwassene. Toch heeft deze zoekmachine op 23 jaar tijd onze levens drastisch veranderd. 

Eén googol, het cijfer waar Google naar is vernoemd, is 10100 oftewel een één met 100 nullen: 10 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000. Een zeer toepasselijke naam voor een zoekmachine die bijna onmetelijk groot is. Wij zetten de meest interessante cijfers op een rij.

Hoe groot is Google precies?

Goed, je weet ondertussen hoe groot één googol is. Maar hoe groot is Google dan? Wel, tijdens de eerste helft van 2021 is het marktaandeel van de verschillende zoekmachines weinig verschoven in België t.o.v. 2019. Google blijft natuurlijk koploper van het peloton met een marktaandeel van 87,72% op desktop. Ook op smartphone en tablet blijft Google veruit de grootste in België met respectievelijk 98,64% en 98,20%. Terwijl concurrenten zoals Yahoo!, Bing of DuckDuckGo samen nog geen 20% halen van de volledige markt.

Laat het klikken

Een typische Google-gebruiker voert 3,4 zoekopdrachten per dag uit. Alles samengeteld komt dat wereldwijd op zo’n 60 miljard zoekopdrachten per maand. Hiervan resulteert 66% in één of meerdere klikken. Dit wil zeggen dat bij 34% van de zoekopdrachten het antwoord reeds te vinden is op de eerste pagina van de zoekresultaten. Google probeert zijn gebruikers altijd de meest aangename zoekervaring te geven waardoor ze alles op alles zetten om je die extra klik te besparen.

Dat doen ze natuurlijk om ervoor te zorgen dat mensen Google zoveel mogelijk blijven gebruiken. Want Google haalt ruim 80% van z’n omzet binnen via Google Ads en advertenties op YouTube.

Hoe zit het met Google Ads?
Slechts bij 3,4% van de van de zoekopdrachten wordt er op een Google Ad geklikt. Dat klinkt als heel weinig maar in theorie gaat het wel over 204 miljoen klikken per maand. Toch moet je er rekening mee houden dat 70 tot 80% van de gebruikers Google Ads negeert.

En wat dan met Google Shopping?  
In slechts 9% van zoekopdrachten worden er resultaten van Google Shopping getoond. Deze advertenties hebben bovendien maar een CTR van 0,55% ondanks dat ze er zeer aantrekkelijk en clickable uitzien.

Het succes van YouTube
Google is natuurlijk zo gemaakt dat er praktisch nooit een video van Vimeo of andere aanbieders direct in de zoekresultaten verschijnt. Meer dan 99% van de video’s die Google vertoont zijn afkomstig van YouTube. En die zijn goed voor 6,3% van alle zoekresultaten. Video zorgt heeft een groot engagement. Bijna 1,8% van alle clicks gaat naar YouTube. Dat zijn er dus 378 miljoen per maand.

Wat is de meest bekeken YouTube-video?
De meest bekeken YouTube video is Baby Shark Dance met 8,89 miljard weergaven. Dat is meer dan de huidige wereldbevolking en bijna dubbel zoveel als het aantal internetgebruikers wereldwijd.

Wist je dat … 

  • Er wereldwijd 85 050 fulltime werknemers de magie van Google mogelijk maken. 
  • 93% van alle online belevenissen beginnen bij Google. 
  • 75% van alle Google-gebruikers niet verder kijken dan de eerste pagina. 
  • Google de meest gebruikte website is ter wereld? YouTube staat op nummer 2 en Facebook op nummer 3. 
  • Google de nr. 1 drijver is voor alle traffic naar content. Dat is 300% meer dan alle socialemediaplatformen samen. 
  • 16% van alle zoekopdrachten zijn helemaal nieuw voor Google. 

Zoekopdrachten en SEO

Als we de meest gebruikte zoekwoorden onder de loep nemen, niet onbelangrijk voor SEO, dan zien we dat 70% van de trefwoorden buiten de top 10 000 meest gezochte zoekopdrachten valt.

Dit levert een ‘Long Tail’-grafiek op, waarbij we zien dat de curve afbuigt naar een lange staart. Er wordt dus naar heel diverse zoektermen gezocht,  wat voor heel veel mogelijkheden zorgt op vlak van SEO.

Ben je op zoek naar goede zoekwoorden voor jouw website? Probeer dan eens je corebusiness uit als zoekterm en ga na welke suggesties het algoritme van Google autocomplete (vroeger bekend als Google Suggest) voorstelt. Goede zoekwoorden voor PSG zijn dus bv. marketing bureau hasselt, marketing bureau genk en marketing mix. Ook via Google Trends kan je SEO-ideeën opdoen.

Zelf aan de slag met SEO? We geven je graag enkele tips mee: bekijk ze hier! Heb je toch liever een professionele SEO-analyse? Twijfel niet en contacteer ons!

Desktop vs mobiel

Gemiddeld gebruiken we zo een 6 woorden per zoekopdracht. Op desktop zijn de zoekopdrachten een beetje langer dan op mobiel, maar over het algemeen verschilt het niet zo heel veel van elkaar.

Een groot verschil in CTR
De CTR (click through rate) ligt op mobiel een stuk lager dan op desktop. Op desktop leidt 62,2% van de zoekopdrachten naar een organische klik, 2,8% naar een betaalde klik en 35% naar geen klik. Terwijl deze cijfers voor mobiel respectievelijk op 40,9%, 2% en 57,2% liggen. Bijna 60% van de gebruikers klikt dus niet door op mobiel.

5W1H

Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe vormen samen de 5W1H-vraagwoorden. Dit soort vraagwoorden zijn enorm populair op Google. Wanneer je een 5W1H-vraagwoord gebruikt, geeft Google meteen enkele suggesties. Die zijn gebaseerd op veel gezochte vragen in jouw land of regio, maar ook op je eigen zoekgeschiedenis. Maar liefst 8% van alle zoekopdrachten worden als deze vragen geformuleerd. Het kan dus zeker de moeite lonen om de 5W1H in je SEO op te nemen.

Vind je niet wat je zoekt? Dan ben je niet alleen. Tot 18% van de zoekopdrachten leidt tot een wijziging in de zoekwoorden. Dat is behoorlijk wat.

Meest gegoogled in 2020

De meest gebruikte zoekopdrachten geven heel goed weer wat er in België speelt. Als je bv. kijkt naar deze top 5-lijstjes van meest gebruikte zoekopdrachten in 2020, dan komen de herinneringen zo terug.

Maar ook deze leuke conclusies vertellen je heel veel over wat er leefde in 2020: 

Wereldwijd bereikte de zoekopdracht ‘welke dag is het’ een recordhoogte tijdens de lockdown in april 2020.   

Anderen helpen werd belangrijker dan onszelf helpen. ‘Hoe doneren’ werd twee keer meer gezocht dan ‘hoe sparen’.   

Kinderen maakten productief gebruik van hun tijd thuis, met een record aantal zoekopdrachten voor ‘pranks on parents’.

‘Hoe leer ik coderen’ was de top trending zoekopdracht om iets bij te leren. Python was de meest gezochte programmeertaal.

In 2020 is het aantal zoekopdrachten ‘lokale bedrijven steunen’ bijna verdubbeld t.o.v. 2019.

En tenslotte werd er veel meer gezocht naar ‘mask emoji’ dan naar ‘hug emoji’. Want een knuffel is fijn, maar een masker is veiliger.

Paaseitjes

Tot slot trakteren we je graag op enkele paaseitjes. Het hoeft namelijk geen Pasen te zijn om van deze easter eggs te genieten. Geloof ons, het loont de moeite om de volgende zoekopdrachten zelf eens te googlen. 😉

  • Do a barrel roll
  • Flip a coin
  • Roll a die (niet roll a dice)
  • Blink HTML

Wil je graag meer weten over SEO en Google? Twijfel niet en contacteer ons.