Categorie

Black hat SEO-tricks die je zeker niet mag toepassen!

Voor sommigen is zoekmachineoptimalisatie een wetteloos gebied. Twijfelachtige SEO-‘experts’ zullen je vertellen dat je alle mogelijke trucjes mag gebruiken om de ranking van je website te verbeteren. Hier moet je mee opletten want als een zoekmachine erachter komt dat je een tactiek hebt gebruikt die niet past bij hun richtlijnen, kan je website verbannen worden uit de resultaten van zoekmachines. Dit wil je koste wat kost vermijden.

Wat is black hat SEO?

Met black hat SEO probeer je de ranking van je website te verbeteren door gebruik te maken van technieken die in strijd zijn met de richtlijnen van zoekmachines. Black hat SEO-technieken kunnen succesvol zijn op korte termijn, maar ze hebben ernstige gevolgen op lange termijn!

Natuurlijk mag je technieken gebruiken om je SEO te verbeteren. Zolang je het binnen de richtlijnen van zoekmachines houdt, wordt het gebruik hiervan zelfs aangemoedigd. SEO-tactieken die zich wel houden aan de richtlijnen van zoekmachines worden aangeduid als ‘white hat SEO’.

Leuk weetje: De termen ‘black hat’ en ‘white hat’ komen uit oude Western films, waar de slechteriken vaak werden herkend aan hun zwarte hoeden, terwijl de goede jongens witte hoeden droegen.

Waarom is black hat SEO slecht?

Black hat SEO wordt vaak gebruikt om pagina’s te stimuleren die niet noodzakelijk de meeste waarde aan surfers bieden. Black hat SEO is er voornamelijk op gericht om indruk te maken op de robots van zoekmachines. Ook als dit ten koste gaat menselijke lezers. Zoekmachines bestrijden black hat SEO omdat hun uiteindelijke doel is om gebruikers te voorzien van de meest nuttige inhoud.

Black hat SEO-tactieken om te vermijden

Sommige van deze technieken zijn een beetje technisch. En misschien reikt je kennis niet ver genoeg om ze te kunnen. Maar als je overweegt om iemand in te huren om je SEO te verbeteren, zorg er dan voor dat ze niet een van de volgende trucs suggereren of gebruiken:

1. Keyword stuffing
Zodra je een lijst met zoekwoorden hebt gemaakt die werken, kan het verleidelijk zijn om die zoekwoorden zo vaak mogelijk toe te voegen op je  website. Hoe vaker je een zoekwoord gebruikt, hoe hoger je ranking op Google, en hoe makkelijker het zal zijn voor je klanten om je te vinden, toch?

Wel, niet helemaal. Eerst en vooral moet je inhoud natuurlijk overeenkomen met het zoekwoord. Keyword stuffing kan werken op de korte termijn, maar als je lezers hierdoor afhaken is het echt de moeite niet. Overmatig gebruik van trefwoorden zorgt namelijk voor moeilijk te lezen teksten.

“Bezoek St. Josef Dierenziekenhuis in Bocholt voor huisdierverzorging. Bij St. Josef Dierenziekenhuis in Bocholt, geven we om de gezondheid van je huisdieren. Wij staan open voor alle kleine gezelschapsdieren in Bocholt.  Wij bieden ook de beste verzorgingsdiensten aan in Bocholt, dus breng je huisdier naar Bezoek St. Josef Dierenziekenhuis in Bocholt!

Vervelend, niet? Als je zo vaak met een trefwoord geconfronteerd wordt, kunnen lezers geïrriteerd of verward raken. Waarschijnlijk zullen ook sommigen je pagina verlaten. En als de zoekmachines je betrappen op keyword stuffing, zal dat natuurlijk je ranking schaden.

Zorg er ook voor dat je ‘metatags’ en ‘metabeschrijvingen’ niet te vol staan met zoekwoorden. Ook hiervoor kan je bestraft worden.

2. Onzichtbare/verborgen tekst
Onzichtbare/verborgen tekst is alle tekst die zoekmachines kunnen zien, maar lezers niet. Meestal gebruikt black hat SEO verborgen tekst om extra of irrelevante trefwoorden toe te voegen. Er zijn een paar verschillende methodes om verborgen tekst te gebruiken die tegen de richtlijnen van zoekmachines zijn. Zo kan je de lettergrootte op nul zetten, de tekst wit maken op een witte achtergrond, CSS gebruiken om de tekst buiten beeld te laten verschijnen, of een link verbergen door deze slechts aan een enkel karakter te koppelen (bijvoorbeeld een punt). Er zijn gevallen waarin verborgen tekst OK is, zoals bij de alt-tekst voor afbeeldingen. Maar voor de rest blijf je er best zo ver mogelijk vandaan.

3. Links kopen of uitwisselen
Google rangschikt pagina’s met veel inkomende links hoger dan andere. Maar deze inkomende links moeten natuurlijk echt zijn. Je kan neplinks naar je webpagina’s kopen, maar een van de dingen die zoekmachines in overweging nemen, is de context van die links. Als de bron van de links niet relevant is voor je site, kan dat een negatieve invloed hebben op je SEO. Het kopen van links is dus geen goede SEO-strategie.

4. Spam op sociale netwerken
Het plaatsen van links in sociale media is geen black hat-tactiek. Maar mensen voortdurend links sturen in socialemediacommentaren of berichten posten zonder enige vorm van relevante informatie toe te voegen, is wel een black hat-tactiek.

5. Cloaking
Bij deze strategie worden je webpagina’s zo gecodeerd dat ze één set van trefwoordrijke inhoud tonen aan crawlers van zoekmachines en een andere set van meer leesbare inhoud aan gebruikers. Deze strategie is leesvriendelijker dan keyword stuffing, maar voldoet niet aan de zoekmachinerichtlijnen, die voorschrijven dat je alleen inhoud moet maken die specifiek voor mensen is.

6. Doorway/Gateway Pagina’s
Doorway-pagina’s zijn keywordrijke, inhoudarme pagina’s, ontworpen om zoekmachines te misleiden. Ze bevatten veel trefwoorden, maar geen echte informatie. In plaats daarvan willen ze actie oproepen door gebruikers op links te laten klikken die je doorsturen naar een andere landingspagina. Deze pagina’s zijn niet bedoeld om lezers enige waarde te bieden, en ze zijn vaak frustrerend om tegen te komen.

8. Ongerelateerde Trefwoorden
Het kan verleidelijk zijn om zoekwoorden toe te voegen waarvan je weet dat mensen er naar zullen zoeken, zelfs als het niet gerelateerd is aan je bedrijf. Hoewel een dergelijke tactiek je pagina kan helpen om meer bezoekers te krijgen, is het uiteindelijk geen goede zet voor je SEO.

9. Clickbait
Als je erin slaagt om veel inkomende links naar een van je pagina’s aan te trekken, is dat geweldig voor je SEO. Voorkom dat je die kans verspilt door ervoor te zorgen dat de inhoud op die pagina ook naar andere pagina’s op je site linkt. Dat is white hat SEO. Maar de black hat-versie van deze strategie is om veel inkomende links naar een pagina aan te trekken, en dan alle inhoud op die pagina te vervangen door reclame voor je diensten. Als mensen teruglinken naar een blogbericht op je website, verwissel dat blogbericht dan nooit voor een advertentie van je bedrijf. Dit is een black hat-techniek die het vertrouwen van je doelpubliek kan schaden.

Ook te vermijden

Je zou kunnen stuiten op websites die aankondigen “Black hat SEO-technieken die nog steeds werken!” of “Black hat SEO-trucs waar je mee weg kunt komen!” Als je deze koppen ziet, klik dan zo snel mogelijk weg. Riskeer niet dat je site gestraft of zelfs verbannen wordt uit zoekmachines. De winst op korte termijn is de gevolgen op lange termijn niet waard. Zoekmachines zijn zich uiterst bewust van black hat SEO-technieken en zijn voortdurend op zoek naar onethische strategieën. Speel volgens de regels, produceer geweldige content, en geniet van de voordelen op lange termijn.

Wil je graag meer weten over SEO? Lees onze 11 handige tips en scoor hoog op Google!
Of wil je toch liever wat begeleiding bij het bepalen van je SEO? Twijfel niet en contacteer ons.