“Een mooie, handige website waar bezoekers vlot hun weg op vinden.”
“Een website die vlot laadt en niet hapert.”
Dat zijn zowat de eisen die de meeste ondernemers hebben wanneer ze bij ons langskomen voor hun website. Het grafische aspect is inderdaad erg belangrijk voor je website, het oog wil ook wat! Maar achter al dat leuke en mooie, zijn het de technische ‘onzichtbare’ aspecten die je website maken of kraken.
De meerwaarde van een periodieke onderhoudsroutine
Het echte werk is niet gedaan bij het opleveren van je website. Wil je een vlot functionerende website dien je deze te (laten) onderhouden. Dan hebben we het niet enkel over het toevoegen van nieuwe blogs om hoog te blijven scoren in SEO-ranking of het aanvullen van je fotoalbum om je bezoekers updates te geven of het toevoegen van nieuwe producten. Er wordt best gewerkt met een onderhoudsovereenkomst.
Taken die frequent voorkomen in onderhoudsovereenkomsten zijn:
- Onderhoud van de servers & het netwerk om ervoor te zorgen dat de website bereikbaar en veilig blijft.
- Het voorzien en tijdig verlengen van een SSL-certificaat voor de versleuteling van de communicatie die bezoekers in formulieren ingeven.
- Updates of upgrades naar nieuwe versies van het CMS, thema of de broncode.
- Updates en controles m.b.t. de aanwezige plug-ins of extensies.
- Implementatie van nieuwe beveiligingstechnieken of configuraties.
- Monitoring en blacklisting van IP’s bij brute force attacks.
- Monitoring van de backups (code + database), want zeg nooit nooit. Zo brandde er onlangs een volledig datacenter uit. Stel je maar eens voor dat jouw website daar gehost staat en je geen backups hebt?!
- Monitoring van KPI’s.
- Monitoring van GDPR-verplichtingen.
Het linken van je websiteonderhoud aan je marketingdoelstellingen
Wanneer je je websiteonderhoud uit handen geeft is het natuurlijk ook mooi meegenomen dat je marketingdoelstellingen hieraan gelinkt kunnen worden.
Zo kan er bijvoorbeeld regelmatig een nieuwe blog toegevoegd worden en kunnen de resultaten van campagnes nauwgezet in de gaten gehouden en opgevolgd worden. Als creatief bureau staan we aan de wieg van campagnes en kunnen we ervoor zorgen dat alles gestroomlijnd verloopt, alsook anticiperen bijvoorbeeld op een grote toestroom van bezoekers bij het lanceren van een geweldige actie of promotie op je webshop.
We vatten het even beknopt voor je samen waarom je je website moet (laten) onderhouden:
- Je website blijft qua ranking in topvorm.
- Je houdt mensen/bots met slechte bedoelingen buiten.
- Je beschermt je kostbare data en je vermindert het risico op datalekken.
- Je website blijft up and running.
- Je website wordt sneller door zoekmachines weergegeven aan potentiële klanten of gebruikers.
- Bedreigingen worden proactief opgespoord en verholpen.
- Liever voorkomen dan genezen: problemen worden opgemerkt en opgelost voordat jij of je bezoekers er last van ondervinden.
Is jouw website toe aan een onderhoud? Of wil je graag een nieuwe campagne lanceren om wat leven in je website te blazen? Wij helpen je graag verder! Twijfel niet en contacteer ons.