Categorie
SEO

Waarom is SEO levensbelangrijk voor jouw website?

Trekt je website te weinig bezoekers? Dat kan je oplossen met SEO! SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, en het is dé manier om je website hoger te laten scoren in Google, Bing of andere zoekmachines. Met een goede SEO zullen meer mensen je website vinden. En dat zonder een euro te spenderen want SEO is helemaal gratis. Het kost alleen tijd en moeite.

Bijna alle surfers komen via zoekmachines op websites terecht. Google spant de kroon, meer dan 92% van alle Belgische zoekopdrachten verloopt via hen. Op mobile liggen die cijfers zelfs net onder de 100%. Een goede SEO kan dus wel degelijk het verschil maken.

SEO leidt personen op een organische manier naar je website. Zij zijn bewust op zoek naar je product of dienst. Met SEO laat je de doelgroep naar jou komen op een moment dat het hen uitkomt. Dat zorgt voor bezoekers die oprecht zijn geïnteresseerd.

Verder kan SEO je offline verkoop een serieuze boost geven. Voor velen begint de zoektocht naar een product of dienst online, maar gaat de koop achteraf door in een offline situatie. Wie op zoek is naar een restaurant of winkel in een bepaalde stad vertrouwt op de zoekresultaten die bovenaan komen te staan

Wie bovenaan staat krijgt niet alleen het vertrouwen van de surfers maar geniet ook van een onbetaalbare zichtbaarheid. Dag of nacht? Jouw website is een van de eerste die bezoekers tegenkomen. Een groot contrast met de socialemediaplatformen waarbij onbetaalde posts steeds sneller uit de tijdlijn verdwijnen.

En tot slot is dit misschien wel de grootste reden waarom SEO levensbelangrijk is. Door SEO op een goede manier toe te passen, staan je concurrenten bovenaan de zoekresultaten en duwen ze jouw website naar beneden. Als je wilt dat jouw website een populaire bestemming wordt, kan je niet zonder.

Hoe begin je aan SEO?

Eerst en vooral moet je weten welke zoektermen men gebruikt om je website te vinden. Eens je een lijst met goede zoekwoorden hebt, komt het er op neer om ze op de juiste plaatsen te verwerken. Door interessante inhoud te combineren met de zoekwoorden kan je website helemaal bovenaan komen te staan in Google.

1. Zoekwoordenlijst

Er zijn verschillende manieren om een zoekwoordenlijst op te stellen. Wanneer je website niet al te groot is, kan je beginnen met de zoektermen die jij relevant vindt een voor een in te geven op Google. Eens je begint te typen, geeft Google enkele suggesties op basis van populaire zoekopdrachten. Noteer deze zoekwoorden en je hebt al snel een hele lijst. Kijk bovendien eens naar de advertenties van je concurrenten. Zij betalen om bovenaan te staan en dat maakt hun zoekwoorden bijzonder interessant.

Voor grote websites is het echter een titanenwerk om zelf een zoekwoordenlijst aan te maken. Het is dan aangeraden om populaire zoektermen te vinden via bijvoorbeeld Google’s Zoekwoordplanner. Je kan ook een gespecialiseerd webbureau inschakelen voor hulp.

2. Gebruik één zoekwoord of zoekwoordgroep per pagina

Het heeft geen zin om alle zoekwoorden op alle pagina’s te gebruiken. Sterker nog, dit brengt Google alleen maar in de war. Hou het bij één zoekwoord of zoekwoordgroep per pagina. Zo maak je het eenvoudiger voor Google om jouw webpagina’s aan een zoekopdracht te matchen.

3. Verwerk je zoekwoorden in de website

Het zoekwoord moet in de URL, titel en eerste alinea van je pagina voorkomen. Maar ook in de metatags van de afbeeldingen en in het navigatiemenu moet het zoekwoord aanwezig zijn. Gebruik het zoekwoord daarnaast zo veel mogelijk in de tekst en wissel af met synoniemen. Dat is de beste manier om Google te overtuigen dat de inhoud van je pagina ook daadwerkelijk aan het zoekwoord is gelinkt.

Aangezien de meeste mensen meerdere woorden gebruiken om iets op te zoeken, komen zoekwoordgroepen handig van pas. Let wel op dat de zoekwoordgroep altijd in exact dezelfde volgorde voorkomt op je pagina. Maakt dat je teksten moeilijker leesbaar? Kies dan voor één zoekwoord zodat de tekst niet alleen voor robots is geschreven.

4. Google snippets 

Een Google snippet is het korte stukje tekst dat bij een zoekresultaat staat. Een snippet bestaat uit een titel, en een korte intro. Je raadt het al, in beiden moet het zoekwoord van je pagina voorkomen. Sommige snippets zijn ‘rijker’ dan andere. Ze worden aangevuld met sterretjes, reviews en zelfs foto’s. Dat komt omdat deze websites gebruikmaken van Schema.org tags. Die voegen extra data van op je website toe aan de snippet. Een zoekresultaat dat ‘rijker’ is zal ook meer clicks krijgen.

5. User experience

Google eist dat je website gebruiksvriendelijk en toegankelijk is. Anders heb je niets te zoeken bovenaan de ranking. De user experience op je website is echter zeer afhankelijk van technische zaken zoals snelle laadtijden, SSL certificaten, en responsive design en een duidelijke navigatie. Daar kunnen wij je een handje bij helpen.

6. Check je score

Er bestaan plug-ins die je webpagina’s beoordelen op SEO. Die gaan na of titels en teksten het zoekwoord bevatten en of de paginastructuur duidelijk genoeg is om hoog te scoren. Wanneer je een website in WordPress bouwt kan je hier Yoast voor gebruiken. Met rood, oranje of groen duidt Yoast de status aan van de SEO en zie je in een oogopslag wat je moet veranderen.

Dit is slechts een begin! Ga er actief mee aan de slag en blijf regelmatig inspiratie opdoen. Laat het niet liggen, want SEO vraagt blijvende inspanning. Natuurlijk kan het voorkomen dat een zoekwoord zijn populariteit verliest, vervang het dan met een ander zoekwoord dat veel interesse opwekt. Eveneens kunnen blogs bijdragen om je content op je website up-to-date te houden. Eenmaal je aanpak gevonden en je bent vertrokken!

Heb je hulp nodig bij het aanpakken van SEO? Contacteer ons nu!