Categorie

Inbound marketing: hoe en waarom?

Dit is het perfecte moment in de buyer’s journey om een klant van jouw producten of diensten te overtuigen. 

Tegenwoordig maakt het internet een groot deel uit van ons leven. Kan jij je nog voorstellen dat je naar een bibliotheek zou gaan voor informatie? Iedereen informeert zich op het internet. Ook potentiële klanten maken op het internet de vergelijking tussen de producten voor ze tot een koop overgaan. Dit is het perfecte moment in de buyer’s journey om een klant van jouw producten of diensten te overtuigen. En dat kan met inbound marketing. 

Inbound marketing, wat is het precies? 

Inbound marketing is een beproefde methode die succesvolle resultaten oplevert en waar je zelfs op lange termijn geld mee bespaart.

Inbound marketing is een manier om klanten aan te trekken door ze gratis informatie te verschaffen. Dit is kwalitatieve informatie waar je normaal voor betaalt. In eerste instantie lijkt het misschien gek om waardevolle informatie zomaar online ter beschikking te stellen. Maar inbound marketing is een beproefde methode die succesvolle resultaten oplevert en waar je zelfs op lange termijn geld mee bespaart.

Aantrekken op een natuurlijke manier

Inbound marketing zal nu, maar ook in de toekomst, een grote rol spelen in het succes van een website.

Inbound marketing is een heel waardige manier van adverteren. Met inbound marketing zorg jij voor extra ondersteuning in het koopproces van de klant. In plaats van te betalen voor storende advertentieruimte, laat je mensen vanzelf naar jou toekomen op een moment dat het hen past. Dat schept vertrouwen en wordt geapprecieerd. Inbound marketing zal nu, maar ook in de toekomst, een grote rol spelen in het succes van een website. 


Tegenwoordig zie je op Facebook reeds hoe merken en ambassadeurs reageren op posts van personen die een bezorgdheid uiten of op zoek zijn naar informatie. In een reactie linken ze door naar hun eigen producten of diensten. Zo winnen deze merken het vertrouwen van de klant zonder dat er storende reclame aan te pas komt. Het resultaat is een nieuwe tevreden klant die vervolgens een ambassadeur wordt jouw merk. We zetten de voordelen even op een rij.

1. Voordeliger

Inbound marketing is een slimme investering die het toelaat om te besparen op dure promotietechnieken en advertentieruimtes. Traditionele media zoals tv, radio en drukwerk kosten namelijk handen vol geld vergeleken met mailings, sociale media en Google Direct Ads.

2. Lange termijn

Door inbound marketing hoef je niet telkens met nieuwe campagnes te komen om klanten aan te trekken. In de plaats daarvan blijf je het succes van je boodschap analyseren en bijsturen. Verder is het ook een must dat je op de hoogte blijft van de trends in je sector en de interesses van je doelgroep. Zo kan je hen aanspreken over wat hen echt interesseert.

3. De focus ligt bij de klant

Bij inbound marketing komt de klant eerst. De klant ziet je niet als een verkoper maar als een adviseur. Bovendien krijgen klanten het gevoel dat er echt naar hen wordt geluisterd. En dat reflecteert zich in de resultaten.

4. Mond-tot-mondreclame

Wanneer je informatie iemand helpt, zal men zijn tevredenheid uiten bij anderen. Er bestaat geen betere reclame dan mond-tot-mondreclame. Mensen die jouw boodschap verspreiden aan familie, vrienden of zelfs op forums, is het beste dat jouw merk kan overkomen.

Is inbound marketing nuttig voor jou?

Niet twijfelen, er is voor ieder bedrijf wel een manier om aan inbound marketing te doen. Stel dat je de uitbater bent van een ijssalon. Dan kan je een leuke video maken over hoe je zelf koffie of desserts met ijs kunt combineren. Zulke video’s zijn meteen een schot in de roos omdat je er een grote doelgroep mee aanspreekt.

Ieder bedrijf kan aan inbound marketing doen.

Hoe maak je interessante content?

Door je doelgroep te observeren, kom je te weten welke content bij hen werkt. Hou de sociale media in de gaten, maar ook je website kan je hier veel informatie over geven. Via Google Analytics kan je zien welke pagina’s en blogposts het meeste in de smaak vallen en voor de meeste conversies zorgen. 

Verder kan je eens rondvragen in je eigen kring. Daar zitten vast wel enkele personen tussen die aan de specificaties van jouw doelgroep voldoen. Maar je kan ook zelf opzoeken welke trends en onderwerpen populair zijn binnen jouw sector. Neem ook eens een kijkje bij je concurrenten. Welke onderwerpen en insteken spelen zij uit? Ga er zelf mee aan de slag om geheel nieuwe content te creëren. 

Bij PSG houden we bijvoorbeeld zelf een blog bij waar we periodiek tips en advies op delen over onderwerpen als SEO, SemVer, contentmarketing …  Wie specifieke informatie over deze onderwerpen zoekt, komt bij ons terecht en maakt kennis met onze expertise.