Heb jij intussen een social media manager in dienst genomen of geef jij jouw social media al uit handen? Vele ondernemers zijn de laatste jaren tot de ondervinding gekomen dat hun socials geen taakje ‘on the side’ zijn, maar dat dit binnen de marketingstrategie van je bedrijf een volwaardige positie verdient.
De social media van je bedrijf is als je visitekaartje en dient door middel van een goede contentplanning en sterk beheer onderhouden te worden net zoals je dat ook voor je website en toonzaal doet. Het luik community management wordt al te vaak nog vergeten. Maar wat is nu precies het verschil tussen social media management en community management?
Waar een social media manager zich vooral zal bezighouden met contentplanning, copywriting, advertentiebeheer, analyses, merkvertaling en algemene opvolging staat een community manager in nauw contact met de interne organisatie.
Een community manager staat in verbinding met de productontwikkeling, businessontwikkeling en marketingstrategie.
Op social media heeft de community manager de belangrijke taak om de interactie met klanten aan te gaan. Klanten kunnen bij de community manager terecht voor vragen en klachten. Het is dus van groot belang dat de community manager een grote productkennis heeft, verbaal sterk en klantvriendelijk is. Een grote verantwoordelijkheid van de communitymanager is de communicatie naar de interne afdelingen.
Zo kan er perfect gereageerd worden op klachten van klanten en kunnen ze snel gesust worden, maar wanneer (terugkerende) problemen intern niet duidelijk worden doorgespeeld is het dweilen met de kraan open.
Heb jij nog geen socialmediamanager of communitymanager? Bij PSG staan we je hier graag in bij door opleidingen aan te bieden of we nemen jouw social media en communitymanagement voor jou uit handen. Neem contact met ons op voor meer informatie.