Pinterest, dat Microsoft graag had willen uitkopen, gaat verder op zijn elan en bereikt nu 2,95 miljoen Belgen, of 31,9% van de volwassen bevolking (van wie 77,6% vrouwen!). De gebruikers zijn dus vooral jonge vrouwen tussen 20 en 39 jaar, voor veel bedrijven een interessante doelgroep. Bovendien zijn ze actief op zoek naar zeer specifieke oplossingen. De doelgroep zit in de customer journey in een verkennende fase, wat hen dubbel zo interessant maakt.
Met behulp van Pinterest kan je zorgen dat je als bedrijf meer bekendheid genereert. Het is een goede tool voor branding. Dat kan je bijvoorbeeld toepassen voor het uiten van de waarden van je merk. Ook kan je een bepaald imago op basis van emotie opbouwen via dit sociale medium. Met adverteren op dit medium maak je de mogelijkheden alleen maar nog groter. Er zijn verschillende doelen die je kunt nastreven. Zo kan je naast branding ook sales, leads, verkeer en voorlichting als uitgangspunt nemen.
Je Pinterest account
Met een Pinterest-bedrijfsaccount krijg je toegang tot interessante statistieken en heb je de mogelijkheid om je producten te promoten met behulp van Pinterest Adverteren. Voordat je start met adverteren is het belangrijk dat je onderstaande dingen doet.
- Je Pinterest-account omzetten naar een zakelijk account of je aanmelden voor een zakelijk account.
- Je profiel inrichten en toevoegen van een profielfoto, naam, beschrijving, website en locatie.
- Claimen van je website, Instagram, YouTube en Etsy account voor Pinterest Statistieken.
- Aanmelden voor uitgebreide pins, dit laat belangrijke informatie direct bij je pins zien.
- ‘Themaborden’ aanmaken waarop je beelden bewaart.
Door je Pinterest-account optimaal in te richten met de juiste zoekwoorden en actief goede foto’s te bewaren, geef je mensen de gelegenheid kennis te maken met jouw bedrijf, producten en diensten. Op deze manier heb je een goede basis en een belangrijke stap gezet om onder de aandacht te komen van Pinterestgebruikers en jouw ideale klanten. Door je beelden te promoten bereik je met je advertenties dagelijks duizenden mensen die zoeken in bepaalde categorieën. Hun feeds zijn bijvoorbeeld gerelateerd aan woondecoratie, keukens, zwembaden, tuinen enzovoort.
Pinterest biedt je de juiste tools om mensen te bereiken die actie willen ondernemen wanneer ze jouw gesponsorde producten zien die dankzij targeting worden weergegeven in zoekresultaten en bij pins die gerelateerd zijn aan jouw product. Zo verhoog je de verkoop in je winkel, krijg je meer traffic op je website en wordt online actie gestimuleerd.
Het opzetten van een campagne
Een campagne maken doe je in de Pinterest Ads Manager. Daar kun je stap voor stap je campagne creëren en je doel, looptijd, doelgroep en budget bepalen. Je kunt binnen de advertentie-omgeving de volgende doelstellingen selecteren:
Binnen ‘merkherkenning opbouwen’:
- Merkherkenning (help mensen je merk, producten en andere diensten te ontdekken)
- Videoweergaven (trek meer aandacht met je video’s en zorg dat mensen je merk leren kennen)
Binnen ‘overweging beïnvloeden’:
- Verkeer (leidt meer bezoekers naar je website)
- App installatie (zorg dat mensen je app downloaden en installeren)
De doelstelling bepaalt mede welk soort advertentie je kunt selecteren. Er zijn 4 advertentiesoorten:
1. Gesponsorde pins
Standaard pins waarvoor je betaalt en waarmee je zichtbaar wordt op de tijdlijn van je doelgroep, op categoriepagina’s en binnen zoekresultaten. Dit is de meest populaire optie.
2. Gesponsorde videopins
Clips die je kunt plaatsen als pins om mensen te helpen jouw merk te ontdekken (zien, horen en beleven) via Pinterest.
3. Gesponsorde app-pins
Deze pins zorgen voor bekendheid en distributie van jouw app onder je doelgroep op Pinterest. Ze maken het mogelijk voor mensen om iOS- en Android-apps te ontdekken en te downloaden.
4. Gesponsorde carrousels
Een pin met meerdere beelden, zodat je bijvoorbeeld steeds meer in kunt zoomen op details van je product.
Het voordeel van een Pinterest-bedrijfsprofiel is dat je toegang krijgt tot een uitgebreid rapportage-dashboard. Hier kun je je campagneresultaten zien, het succes van je pins meten en een beter inzicht in je doelgroep krijgen. Met deze informatie kun je lopende campagnes optimaliseren en wordt je volgende campagne nog succesvoller!
Maar wat kost dat nu ongeveer?
Prijzen zijn afhankelijk van de doelstellingen die je kiest voor je advertentie. Deze vallen te vergelijken met het adverteren op Facebook en Instagram.
Merkherkenning: op CPM-basis tussen de 1,5 en 4,5 euro per 1000 impressies
Verkeer: op CPC-basis gemiddeld tussen de 10 cent en 1 euro per klik.
Engagement: op CPE-basis gemiddeld tussen de 10 cent en 1 euro per interactie. (bv. het downloaden van je app.)
We helpen je graag met het visualiseren van jouw bedrijf op Pinterest of andere sociale media. Twijfel niet en contacteer ons nu!