Back to basics: naamsbekendheid als starter

Wat moet ik doen om op te vallen?

Als startende zelfstandige is het niet altijd eenvoudig om te weten waar je moet beginnen. Hoe kan je potentiële klanten die interesse hebben je product of dienst bereiken? Hoe kunnen potentiële klanten tussen al die concurrenten jouw bedrijf terugvinden?

  • Werk aan je naamsbekendheid 
    Jouw merk of zaak in de markt zetten, start met het kiezen van jouw merknaam. Om aan je naamsbekendheid te werken moet je natuurlijk een logo en een huisstijl hebben. Eenmaal je een huisstijl hebt, kan je die doortrekken in alles: visitekaartje, posters, flyers, website, merchandise en ga zo maar door. Dat oogt veel professioneler en jouw merk wordt sneller herkend door (potentiële) klanten. 
  • Zorg voor een goede website 
    Tegenwoordig kan je niet meer zonder een duidelijke en gestructureerde website. Hoe kunnen potentiële klanten je anders vinden als je online niet bestaat.

    Zorg ervoor dat je privacy- en cookiepolicy GDPR-proof zijn, plaats pixels, update regelmatig de inhoud van je website enzovoort. Laat je website ontwerpen en onderhouden door een professional. Zo kan jij je focussen op je corebusiness. 
  • Online vindbaar zijn
    Zorg ervoor dat je gemakkelijk online vindbaar bent. Wanneer je een functionele website hebt met goed geschreven SEO-teksten kan je je vindbaarheid nog verhogen door aan SEA te doen, Google ads in te zetten, ervoor te zorgen dat je socialemediakanalen correct aan elkaar gelinkt zijn.

    Laat je sociale media onderhouden, zodat potentiële klanten het interessant vinden om jou te volgen.  
  • Adverteren: laat je adviseren!
    Voor elk soort zaak is een ander soort mediaplanning nodig. Zit jij in de horeca? Dan zal sociale media enorm belangrijk voor je zijn. Ben jij uniek in je vak en herstoffeer je antieke zetels? Zorg ervoor dat je goed vindbaar bent op google wanneer potentiële klanten specifieke zoekwoorden gebruiken. Ben je actief in de modesector? Een goede combinatie tussen online aanwezig zijn en met knappe advertenties in modemagazines verschijnen is jouw succesformule. 
  • Mond-tot-mondreclame
    De meest goedkope en beste manier van reclame blijft de mond-tot-mondreclame, zolang die positief is. Tevreden klanten gaan jou adviseren aan hun vrienden, kennissen en familie. Heb je goed werk geleverd en is de klant tevreden, durf hem of haar dan ook te vragen je aan te bevelen aan anderen. Vraag of je hem als referentie mag gebruiken of om een klantengetuigenis op je website of Facebook te schrijven. 
  • Onderhoud je klanten 
    Zorg dat je klanten je niet vergeten. Met andere woorden: blijf relevant.
    Heb jij goede content? Verstuur een maandelijkse nieuwsbrief. Stuur je klantenbestand bij Kerstmis of nieuwjaar een kaartje met je logo en wensen op. Weet je wanneer een klant jarig is? Verstuur een gepersonaliseerde mail met kortingscode.

    Mogelijkheden genoeg, kies één of enkele acties die je zal ondernemen om ook na het afronden van een verkoop of opleveren van een project niet vergeten te worden door je klanten.

Ben je toch even het noorden kwijt en weet je niet goed waar te beginnen? We helpen je graag met het visualiseren van jouw bedrijf. Twijfel niet en contacteer ons nu!