Categorie

Online adverteren tijdens de coronacrisis: do’s en don’ts

COVID-19 brengt heel wat problemen met zich mee, om nog maar te zwijgen over de impact van dit virus op het consumentengedrag. Door het virus is de aandacht rond online ondernemen sterk toegenomen. Maar hoe pak je het aan en hoe zit het met de advertentiebudgetten die daarbij komen kijken? We gaan even dieper in op de do’s en don’ts.

Droge voeding, blikwaren en toiletpapier rolden aan het begin van de crisis in grote getale over de toonbank. Als een natuurlijke paniekreactie zijn er veel mensen aan het hamsteren geslagen. En dat ondanks het feit dat de overheid duidelijk communiceerde dat supermarkten hun deuren niet zouden sluiten. Dit hamstergedrag zorgde ervoor dat de producenten van zulke artikelen hun productie aan een snel tempo verhoogden om aan de vraag te kunnen voldoen. 

Andere bedrijven moesten dan weer de deuren sluiten. Om niet zonder werk te vallen opteerden vele van hen voor onlinebestellingen en thuisleveringen. En terecht! Online bestellen zat al in de lift voor de lockdown. Nu er strenge maatregelen van kracht zijn, zijn de meeste mensen al vertrouwd met het online aanschaffen van producten. En zij die er nog niet vertrouwd mee waren, komen er nu toch mee in aanraking. Zo draaien veel horecazaken momenteel op takeaway. Een slimme keuze om niet kopje onder te gaan tijdens deze crisis. 

Veel bedrijven hebben een manier gevonden om open te blijven. Maar hoe zit het met adverteren in deze rare tijden?

Nog anderen zijn dan weer aangewezen op telewerken om hun business draaiende te houden. Een grote stap die ook onze scholen hebben gemaakt. Deze crisis is dan ook een goede indicatie voor bedrijven en scholen om te zien of ze klaar zijn voor een complete digitalisering. 

Adverteren in coronatijden

Telewerken, online bestellen … Veel bedrijven hebben een manier gevonden om open te blijven. Maar hoe zit het met adverteren in deze rare tijden? Wel, sommige (geplande) campagnes zullen nu niet meer van toepassing zijn en de kans is groot dat advertentiebudgetten vanwege de crisis worden verlaagd. Er zullen keuzes moeten worden gemaakt.

Adverteren via Google Shopping- en Product Display Remarketing-campagnes is momenteel de beste zet die je kunt doen. Iedereen shopt online, we raden je daarom aan om deze advertenties te behouden, zelfs wanneer je ze enkel aan een lager budget kunt uitvoeren.

De kans is groot dat advertentiebudgetten vanwege de crisis worden verlaagd.

Waarop dan wel besparen?

Generieke campagnes die je al had gepland voor de coronacrisis kan je eventueel on hold zetten. Zo kan je het vrijgekomen budget steken in campagnes die inspelen op de huidige situatie. Voor winkelpunten is het aangeraden om hun openingsuren te wijzigen in Google My business. Je kan je advertentieplanning aanpassen aan de momenten waarop je wel open bent. Verspreid telkens een andere advertentie op elk mediakanaal dat je gebruikt. Je bedrijf en bijkomende e-commerce zullen een zware boost krijgen.   

Maak je online-aanbod aantrekkelijk door kortingen te geven of door het goedkoper te maken om in bulk te bestellen. Op deze manier behaal je dan toch iets meer omzet en kan je het verlies van je fysieke winkel bijbenen. 

Video en entertainment 

In tijden zoals deze ben je genoodzaakt om creatief te zijn. Het (verplicht) binnenblijven kan op den duur heel zwaar worden. Mensen proberen zich op allerlei manieren bezig te houden. Gelukkig staat het web vol van entertainende video’s die de lockdown verzachten. Leuke filmpjes worden doorgestuurd, mensen gaan zelf creatief aan de slag voor de camera … Video is krachtig genoeg om mensen met elkaar te verbinden. En dat geldt ook voor jouw bedrijf. Start bijvoorbeeld een eigen Youtube-kanaal en geef er je eigen draai aan. Creatief omgaan met deze epidemie is de boodschap! Creëer een nieuwe manier van communiceren met je klanten en laat die klantenrelatie zich ontwikkelen naar een ander niveau. 

In tijden zoals deze ben je genoodzaakt om creatief te zijn.

Steeds meer sociale mediagebruikers

Iedereen zit thuis en dat heeft een merkbaar effect op de verschillende socialemediaplatformen. Youtube en Spotify rapporteren een stijging van tot wel 30% meer aanmeldingen sinds februari. Wil je Generatie Z bereiken? Nu jongeren niet naar school moeten, zijn ze nog meer aanwezig op Snapchat, Instagram en TikTok. Maar liefst 80% van de gebruikers op TikTok is onder de 18 jaar. Snapchat is de populairste app bij Belgische jongeren en wordt door 60% van de 16 tot 24-jarigen gebruikt.  

Zoek uit op welke kanalen je doelgroep de meeste tijd spendeert en vind een manier om op deze kanalen aanwezig te zijn. Laat mensen kennismaken met jouw merk op een boeiende manier! Volg bovendien de trends in je sector op. Ga mee in wat er speelt bij de mensen en probeer altijd een van de eerste te zijn die er over post.